۲۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نوشیدنی هایی مفید برای رفع عطش در تابستان

 یکی از مهمترین روش های درمانی رفع عطش و گرما زدگی خوردن شربت های سنتی است. فصل گرما که فرا می ‌رسد مصرف نوشیدنی ‌های خنک نیز زیاد می‌ شود. معمولا جوان ترها برای رفع عطش، آب معدنی، نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه‌ های صنعتی امروزی را می‌ پسندند، ولی قدیمی ‌ترها مصرف انواع شربت‌ های خانگی و گیاهی را به نوشیدنی‌ های صنعتی ترجیح می ‌دهند.

شربت خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین و... از جمله نوشیدنی ‌های سنتی و وطنی هستند که قدیمی‌ ها نوشیدن آن ها را برای رفع عطش و خنک شدن بسیار کارساز می ‌دانند.آن ها معتقد هستند شربت این گیاهان با تعادل در تعریق بدن از گرمازدگی جلوگیری می‌ کند و می ‌تواند برای مدت زیادی آب بدن را تامین کرده و فرد را از تشنگی مفرط مصون دارد.

خاکشیر

خاکشیر دو نوع دارد: یکی تلخ که دانه‌ های آن ریز و رنگ آن مایل به قرمز است و گونه دیگر شیرین که دانه‌ های آن بزرگ ‌تر و رنگ آن قرمز تیره است البته به اعتقاد برخی متخصصان این دو نوع خاکشیر از یک گیاه به وجود می ‌آیند و تغییر رنگ شان به خاطر کهنگی یا تازگی‌ شان است.

دانه‌ های خاکشیر ضد عفونی ‌کننده، ضد انگل و تب‌ بر هستند و به رفع التهاب کلیه کمک می ‌کنند. این دانه‌ ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهند.

پیشگیری از گرما زدگی,گرما زدگی,رفع خستگی و گرما زدگی

 دانه‌ های خاکشیر از بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهند


شربت خاکشیر همچنین مقوی معده و هاضمه بوده، اشتها و میل جنسی را زیاد می ‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است.

دانه‌ های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می ‌گیرند می ‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند. در نتیجه این دانه‌ ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌ شود از ذخیره ی آب آن ها استفاده می ‌کند بنابراین مصرف این شربت را در روزهای گرم سال و در ساعات اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید یا اگر به گرما حساسیت دارید توصیه می ‌کنیم.

 

شربت سکنجبین
از نوشیدنی‌ های دیگری که اغلب قدیمی ‌ها از آن استفاده می ‌کنند شربت سکنجبین است. این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است.

هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده و به همراه خیار رنده شده بنوشند تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌ کاهد. بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر، سکنجبین یا تخم‌ شربتی پذیرایی کنید در حق آن ها محبت فراوانی کرده‌ اید.

البته ناگفته نماند که این شربت ‌‌های وطنی بسیار چاق‌ کننده هستند. از این رو مصرف بدون شکر آن ها را به افراد چاق و دیابتی توصیه می‌ کنیم.

از آن جا که این روزها شربت ‌های سنتی توسط برخی دستفروشان در گوشه و کنار خیابان‌ ها در شرایط کاملا غیر بهداشتی با یخ‌ ها و آب آلوده تهیه و عرضه می ‌شوند بنابراین بهتر است این شربت ‌ها را به صورت خانگی تهیه و برای خارج از منزل همراه ببرید. 

رفع عطش،رفع عطش در تابستان

شربت سکنجبین دارای طبیعت سرد و خنک بودهو برای رفع عطش مفید می باشد

 

تخم شربتی
علاوه بر خاکشیر دانه‌ های سیاه ‌رنگی که مردم به آن تخم شربتی می ‌گویند نیز وجود دارد که این دانه‌ ها هم مثل خاکشیر عمل کرده و خاصیت خنک ‌کنندگی و رفع عطش دارند.

پیشگیری از گرما زدگی,گرما زدگی,رفع خستگی و گرما زدگی

دانه های تخم شربتی خاصیت خنک ‌کنندگی و رفع عطش دارند

۱ ۰ ۰ دیدگاه

چطور دهان‌شویه خانگی درست کنیم؟

دهان‌شویه ,فواید دهان‌شویه

 دهان‌شویه ای استفاده کنید که با مواد طبیعی درست‌شده باشد و به‌طور کامل دهان را تمیز کند

 

 لیمو دهان را تازه می‌کند و باکتری های دهان را از بین می‌برد. علاوه بر آن خاصیت سفیدکننده دارد.دهان‌شویه ها معمولاً با طعم تند نعناع تهیه می‌شود. همچنین، بیشتر دهان‌شویه های موجود در بازار شامل رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده و مواد شیمیایی است که برای بدن مفید نیست. بنابراین بهتر است از دهان‌شویه ای استفاده کنید که با مواد طبیعی درست‌شده باشد و به‌طور کامل دهان را تمیز کند.

روش تهیه دهان‌شویه خانگی
مواد استفاده‌شده برای تهیه این دهان‌شویه در منزل یافت می‌شود:

عسل: این ماده دارای خواص متعددضد باکتری است که به‌جای تغذیه کردن باکتری‌ها آن‌ها را از بین می‌برد. سعی کنید از عسل طبیعی استفاده کنید.

دارچین: یک ادویه معجزه گر به‌حساب می‌آید که با از بین بردن باکتری‌ها بوی دهان را کاملاً از بین می‌برد.نتایج بررسی ها نشان می دهد افرادی که آدامس با طعم دارچین می‌جوند، نسبت به افرادی که آدامس نعناع می‌جوند با 50 درصد کاهش باکتری دهان روبه‌رو هستند.

آب‌لیمو: لیمو دهان را تازه می‌کند و باکتری های دهان را از بین می‌برد. علاوه بر آن خاصیت سفیدکننده دارد.اما ازآن جا ‌که اسید آن می‌تواند به مینایِ دندان ضرر برساند، در مصرف آن احتیاط شود.

برای تهیه این دهان‌شویه به این مواد نیاز است:
آب 2 عدد لیمو ی تازه
نصف قاشق غذاخوری پودر دارچین
یک قاشق مرباخوری جوش‌شیرین
نصف قاشق مرباخوری عسل
یک فنجان آب گرم برای ذوب کردن عسل
تمامی مواد را در یک شیشه بریزید و خوب باهم مخلوط‌کنید.

هر بار2- 1 قاشق غذاخوری آن را غرغره کنید.استفاده بیش از یک یا دو بار در روز توصیه نمی‌شود زیرا لیمو خاصیت اسیدی دارد و برای مینایِ دندان مضر است.

۰ ۰ ۱ دیدگاه

آلوئه ورا بهترین دوست تابستانی


آلوئه ورا برای پوست,طرز تهیه شربت آلوئه ورا

آلوئه ورا تقویت‌کننده بدن است

 

 گرمای تابستان و آفتاب سوزان خورشید همه علاقه ما به تابستان را در خود خلاصه کرده اند و مشکلاتی چون آفتاب سوختگی و خشکی پوست و حتی شکنندگی موها ایجاد می کنند. برای این که بتوانیم ارتباط بهتری با این فصل برقرار کنیم استفاده محصولاتی است که مناسب فصل گرما تولید شده اند. یکی از موادی که در این محصولات به کار می رود گیاه آلوئه ورا می باشد. این گیاه نقش معجزه آسایی در مراقبت از پوست و مرطوب نگه داشتن آن دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا به دلایل استفاده آن در تابستان پی ببرید.

 

آلوئه ورا تسکین دهنده
وقتی با پوست بدون محافظ زیر آفتاب بیرون بروید عواقب بدی به دنبال خواهد داشت. عواقبی چون سوختگی، قرمزی و پوسته پوسته شدن که در اثر زیرآفتاب ماندن ایجاد می شود. شاید اکنون انتظار داشته باشید که درباره کرم های ضد آفتاب و SPF برایتان بگویم اما حالا که دیگر این عوارض برای پوست ایجاد شده اند باید به فکر راهی برای درست کردن آن باشیم.بهترین راه استفاده آلوئه ورا می باشد. شاید این گیاه نتواند به سرعت آفتاب سوختگی ها را درمان کند اما می تواند در طول دوره بهبود و درمان پوست را خنک و تسکین دهد. اگر به فکر سفری به کنار دریا هستید همراه خود ژل یا مرطوب کننده آلوئه ورا ببرید تا پس از آفتاب به پوست و بدن خود بمالید. اگر پوست صورت دچار آفتاب سوختگی شده است با تمیز کننده آلوئه ورا آن را بشوئید.

 آلوئه ورا برای پوست,طرز تهیه شربت آلوئه ورا

آلوئه ورا علاوه بر خاصیت تسکین دهنده برای پوست خاصیت آبرسانی نیز دارد

 

 آلوئه ورا آبرسان پوست
آلوئه ورا علاوه بر خاصیت تسکین دهنده برای پوست خاصیت آبرسانی نیز دارد. روغن این گیاه پوست هایی که بیش از حد خشک شده اند را مرطوب می کند و مانع پوسته پوسته و خشک شدن پوست می شود. این فصل سال مرطوب نگه داشتن پوست بسیار مهم است زیرا گرمای تابستان رطوبت طبیعی پوست را می گیرد. سعی کنید لوسیونی که استفاده می کنید را ابتدا با آلوئه ورا ترکیب کنید.

آلوئه ورا نرم کننده مو
خاصیت مرطوب کننده و آبرسان این گیاه برای موها نیز کاربرد دارد و می تواند موهای خشک و شکننده را درمان کند. اگر موهایتان در اثر آب دریا و استخر شکننده و خشک شده باشد فقط کافی است ماسک موی آلوئه ورا استفاده کنید تا لطافت و درخشندگی را به آن بازگردانید.

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دمنوش های گیاهی برای رفع عطش روزه داران

وقتی ماه مبارک رمضان با گرمی هوا به خانه‌های ما می‌آید، گنجاندن نوشیدنی‌های طبیعی و گیاهی به سفره‌های افطار بهترین گزینه برای روزه‌داران است، زیرا روزه‌داران با نوشیدن این شربت‌ها و عرق‌های گیاهی می‌توانند ضمن آنکه توانایی بدن‌شان را در طول روز افزایش دهند، مقاومت بدن خود را در برابر دمای هوا در این روزهای گرم نیز تضمین کنند.

 پیشنهاد ما این است که نه تنها در ماه مبارک رمضان یا این روزهای گرم بلکه در تمام روزهای سال دست‌کم در طول روز یک تا دو فنجان از عرق‌های گیاهی با مشورت متخصص طب سنتی در برنامه غذایی خود بگنجانید تا به این ترتیب ذائقه فرزندان‌تان را نیز با طعم و عطر عرقیجات گیاهی آشنا کنید. در این مطلب به شما می‌گوییم چه کنید تا تشنگی و گرما در ماه رمضان را طاقت بیاورید.

رفع تشنگی با عرق شاه‌تره
یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای ازبین بردن تشنگی در تابستان به‌ویژه برای افراد روزه‌دار گنجاندن عرق شاه‌تره به‌عنوان نوشیدنی سفره افطار است. نوشیدن این عرق گیاهی لطیف برای افرادی که معده‌ و دستگاه گوارش آنها حساس است بسیار مناسب است. نوشیدن این عرق گیاهی 2تا 3فنجان و در فاصله افطار تا سحری موجب کاهش میزان عطش، تشنگی و پیشگیری از خشکی دهان و گلو می‌شود. در حقیقت روزه‌داران با مصرف این نوشیدنی گیاهی می‌توانند میزان مقاومت بدن‌شان را در این روزهای گرم افزایش دهند.

داروهای گیاهی رفع عطش, گیاهان دارویی رفع عطش

عرق شاه‌تره به‌عنوان نوشیدنی برای سفره افطار بسیار مفید است


اگر سردرد می‌گیرید، سنبل‌الطیب بنوشید
برخی افراد روزه‌‌دار در طول روز به‌دلیل روزه‌داری و دمای هوا ممکن است در طول ماه رمضان سردردهایی را تجربه کنند. این سردردها در این روزهای گرم تشدید می‌شود و گاهی ممکن است مانع از انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های روزمره آنها شود.

برای پیشگیری و درمان این سردردها و تخفیف آنها در طول روز پیشنهاد می‌کنیم یک تا دو فنجان از عرق گیاهی سنبل‌الطیب را بعد از افطار به‌صورت خنک میل کنند. نوشیدن این عرق علاوه بر کاهش سردردهای ناشی از گرمای هوا در ماه رمضان به کاهش تحریکات عصبی و درمان سردردهای میگرنی ناشی از گرسنگی نیز کمک می‌کند. 

داروهای گیاهی رفع عطش, گیاهان دارویی رفع عطش

  عرق گیاهی سنبل‌الطیب به کاهش تحریکات عصبی و درمان سردردهای میگرنی کمک می‌کند

 
بدنتان را تقویت کنید
یکی از راه‌های افزایش مقاومت و توانایی بدن در برابر گرمای تابستان، گنجاندن عرقیات گیاهی با طبع سرد و‌ تر در برنامه غذایی روزانه است. عرق کاسنی یکی از بهترین این نوشیدنی‌هاست. این نوشیدنی می‌تواند دمای درون بدن را کاهش و مقاومت اندام‌های درونی را در برابر گرما افزایش دهد. نوشیدن این عرق علاوه بر تقویت بدن، موجب بهبود عملکرد معده و اندام گوارشی شده و می‌تواند میزان کلسترول خون را نیز کنترل کند. افرادی که در طول روز دو فنجان عرق کاسنی را به‌صورت خنک میل می‌کنند، روزهای بهتری را در گرما سپری می‌کنند. می‌توانید این عرق گیاهی را با مقدار کمی سکنجبین شیرین کرده و آن را به همراه یک خیار رنده شده میل کنید.

با گل گاوزبان بر اعصاب‌تان مسلط شوید
بیشتر ما با چای یا دمنوش گل گاوزبان آشنا هستیم درحالی‌که عرق این گیاه دارویی نیز مانند دمنوش این گیاه خواص درمانی متعددی دارد که از میان آنها می‌تواند به تقویت اعصاب، افزایش نشاط و شادابی مصرف‌کننده اشاره کرد.  نوشیدن یک فنجان از عرق گل گاوزبان به‌صورت روزانه باعث تقویت اعصاب و افزایش مقاومت بدن در گرما می‌شود و به افرادی که با افزایش گرمای هوا کلافه و عصبی می‌شوند نیز کمک‌کننده است.

افرادی که در فصل تابستان از این عرق گیاهی استفاده می‌کنند، می‌توانند مقاومت بدن خود را در زمستان در برابر سرماخوردگی هم افزایش دهند. 

رفع عطش,رفع عطش روزه داران

دمنوش گل گاوزبان برای تقویت اعصاب، افزایش نشاط و شادابی مفید است

  
درمان بی‌اشتهایی ناشی از گرما
گرمای زیاد هوا موجب می‌شود میزان اشتهای شما کاهش یابد که می‌توانید برای درمان آن از عرق خارشتر استفاده کنید. برای این کار لازم است هر روز یک فنجان عرق شاه‌تره را بعد از افطار میل کرده و بهتر است این عرق را به‌صورت خنک میل کنید. نوشیدن روزانه عرق خارشتر علاوه بر افزایش اشتها می‌تواند موجب افزایش تعرق بدن شده و به این ترتیب گرما و حرارت موجود در بدن را کاهش دهد. از دیگر خواص درمانی عرق خارشتر می‌توان به خاصیت آن در درمان سنگ کلیه اشاره کرد.

برای وقتی که زولبیا و بامیه زیاد خورده‌اید
اگر در گروه افرادی هستید که باید میزان قندخون خود را کنترل کنید و نمی‌توانید از خوردن بامیه صرفه‌نظر کنید، پیشنهاد می‌کنیم نوشیدن عرق هفت‌گیاه را در برنامه غذایی خود بگنجانید. نوشیدن این عرق در شب‌هایی که زولبیا و بامیه یا شیرینی زیاد خورده‌اید به شما کمک می‌کند تا از افزایش میزان قندخون خود پیشگیری کنید. البته باید مراقب باشید، هرگز به‌طور خودسرانه از این گیاه به‌مدت طولانی برای درمان بیماری دیابت استفاده نکنید یا آن را بدون مشاوره با متخصص و درمانگر طب سنتی جایگزین داروهای خود نکنید.

عرق‌نعناع بهترین نوشیدنی ضد نفخ
بی‌شک گرمای هوا در این روزها بسیاری از روزه‌داران را در زمان افطار وادار به خوردن انواع میوه‌های تابستانی مثل هندوانه، خربزه و دیگر میوه‌ها می‌کند. میوه‌هایی که ممکن است مصرف آنها بعد از چندساعت روزه‌داری موجب بروز نفخ و دل درد در افراد شود. از این‌رو گنجاندن عرق‌نعناع در برنامه‌غذایی مابین افطار تا سحر می‌تواند به پیشگیری از بروز نفخ معده و دردهای ناشی از آن کمک کند.

داروهای گیاهی رفع عطش, گیاهان دارویی رفع عطش

 عرق‌نعناع به پیشگیری از بروز نفخ معده و دردهای ناشی از آن کمک کند

  
برای هضم بهتر، چهل‌گیاه بنوشید
 براساس متون طب سنتی ایران، نوشیدن یک فنجان عرق چهل‌گیاه که از ترکیب چندنوع مختلف از گیاهان دارویی تولید شده، پیش از وعده‌های غذایی به تقویت معده و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. به این ترتیب با نوشیدن این عرق گیاهی و تقویت معده، سوخت‌وساز و هضم مواد‌غذایی در شرایط بهتری انجام شده و بدن از ابتلا به انواع سوءهاضمه، نفخ و انواع دل‌درد آسوده می‌شود.


برای شما که کار پراسترس دارید
اگر در گروه افرادی قرار دارید که در طول روز مجبورید با افراد زیادی سر و کار داشته باشید و حرفه‌ای پراسترس و پردردسر دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از افطار یک تا دو فنجان عرق بهارنارنج بنوشید. نوشیدن این عرق گیاهی به شما کمک می‌کند که در طول روز آرامش بیشتری داشته باشید و هنگام انجام فعالیت‌های روزمره کمتر دچار استرس شوید. بوییدن عصاره بهارنارنج نیز بعد از افطار برای این منظور مناسب است.

فواید شربت گلاب
این نوشیدنی معطر و خوشبو می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش میزان سبکی و نشاط روزه‌داران در طول روز داشته باشد. افرادی که از این نوشیدنی طبیعی می‌نوشند علاوه بر آنکه به نشاط و شادابی خود کمک می‌کنند موجب تقویت عملکرد قلب‌شان نیز می‌شوند.

داروهای گیاهی رفع عطش, گیاهان دارویی رفع عطش

شربت گلاب یکی از بهترین و مناسب‌ترین شربت‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی است

 

شربت گلاب را جایگزین نوشابه کنید
شربت گلاب یکی از بهترین و مناسب‌ترین شربت‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی برای شب‌های ماه رمضان است. شما می‌توانید این نوشیدنی را با مقدار کمی خاکشیر و یک قاشق غذاخوری سکنجبین ترکیب کنید و به جای نوشابه از آن در کنار غذا استفاده کنید.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

شنبلیله و جلوگیری از ریزش مو

دانه و برگ های شنبلیله به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که خواص دارویی زیادی داشته و بیماری های متعددی را درمان می کند.
* نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، مصرف روزانه ۵۶ گرم تخم شنبلیله، به طور چشمگیری خطر بروز حمله قلبی را کاهش می دهد و در کاهش کلسترول و قند در بیماران دیابت نوع ۲ نقش دارد.
* با ایجاد احساس سیری در فرد به کاهش وزن کمک می کند.
* مخلوطی از ماست و مقداری تخم پودر شده شنبلیله را پس از صرف غذا میل کنید تا باعث کاهش وزن شود.
* شیر در زنان شیرده را افزایش می دهد.
* برای کاهش میزان قند خون یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله ناشتا بخورید.
* مانع بروز چین و چروک، دانه های سرسیاه، خشکی و جوش های قرمز می شود. ضماد تهیه شده از برگ های تازه شنبلیله و آب را روی صورت بمالید و پس از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.
* ناراحتی های مربوط به قاعدگی را کاهش می دهد.
* مصرف شنبلیله، مانع ریزش مو و به وجود آمدن شوره سر می شود.
* خاصیت ضدالتهابی آن، زخم های خارجی یا کبودی را التیام می بخشد.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

روغن کانولا و پیشگیری از بیماری‌ها

خواص روغن گیاهی کانولا

روغن گیاهی کانولا که مصرف‌کنندگان آن را به دلیل خصوصیات مفید تغذیه‌ای می‌شناسند، حاوی کمترین مقدار اسیدهای چرب اشباع است و این در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی است.

همان طور که می‌دانیم؛ اسیدهای چرب اشباع که به خصوص در ترکیب چربی‌های جامد وجود دارند، عامل پدیدآورنده بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. پس از این نظر روغن گیاهی کانولا یکی از مهم‌ترین و بهترین روغن‌های گیاهی موجود برای مصارف تغذیه‌ای انسان است.

از سوی دیگر روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب غیراشباع (مایع) است که نتایج تحقیقات علمی ارتباط آن‌ها را با کاهش کلسترول خون نشان داده است.

همچنین روغن گیاهی کانولا دارای مقادیر متوسطی از اسیدهای چرب ضروری می‌باشد که در بدن ساخته نمی‌شوند و نیز منبع سرشاری از ویتامین E است که با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضد اکسید شدن) می‌تواند در سلامت بدن مۆثر باشد. همچنین مانند سایر روغن‌های گیاهی، روغن کانولا نیز بدون کلسترول است و ضمناً کمتر از 2 درصد ترکیب اسیدهای چرب آن را اسیداروسیک تشکیل می‌دهد.

باید دانست چربی بخشی از تمام سلول‌های بدن است که نقش‌های متعددی از جمله انرژی‌زایی و کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A، D، E و K) دارد، بنابراین وجود چربی خوب و باکیفیت تغذیه‌ای بالا در رژیم غذایی تأثیر بسزایی در ایفای نقش چربی‌ها در بدن و نهایتاً سلامت ما دارد. بنابراین مصرف روغن گیاهی کانولا به مقدار مناسب در رژیم غذایی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها از لحاظ روغن باشد.

شایان‌ذکر است هر دانه کانولا حدوداً 40 درصد روغن دارد. این دانه‌ها برای روغن‌گیری جهت مصارف خوراکی انسان، لِه و فشرده می‌شوند. باقیمانده آن‌ها هم که منبع غنی از پروتئین است، برای تولید غذای دام استفاده می‌شود.

 سودمندی روغن گیاهی کانولا در پیشگیری از سرطان
با استفاده از روغن کانولا در برنامه غذایی می‌توان خطر ابتلا به سرطان را در مادر و نوزاد کاهش داد. محققان در نشست اخیر انجمن تحقیقات سرطان آمریکا اعلام کردند، گنجاندن روغن کانولا به جای روغن ذرت در برنامه غذایی مادران باردار به کاهش خطر بروز سرطان سینه در آنان و حتی فرزندانشان کمک می‌کند.

بررسی اخیر پژوهشگران درباره حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد، جایگزین کردن روغن ذرت با روغن کانولا به علت وجود مقدار بیشتر اسید چرب امگا 3 در این روغن و مقدار کمتر اسید چرب امگا 6 در آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در مادر و کودک می‌شود. البته برای تأیید نتایج این تحقیق در انسان به مطالعات تکمیلی نیاز است.
 
مصرف روغن گیاهی کانولا از بدن در برابر سرطان روده محافظت می‌کند
مطالعه و آزمایش مصرف روغن کانولا بر روی حیوانات نشان می‌دهد که اندازه تومورهای روده بزرگ با مصرف این روغن کاهش می‌یابد. دانشمندان دانشگاه ایالت داکوتا با آزمایش این روغن می‌گویند که استفاده از این روغن در پخت‌وپز موجب جلوگیری از گسترش و رشد تومورهای روده بزرگ می‌شود. پروفسور «Dwiredi» رئیس بخش SDSU علوم دارویی و همکارانش مقاله‌ای با عنوان «رژیم غذایی کانولا و تأثیرات آن بر سرطان روده بزرگ» در مجله «تغذیه و سرطان» منتشر کردند. این نخستین بار است که کسی به بررسی مصرف روغن گیاهی کانولا در جلوگیری از سرطان روده بزرگ در میان حیوانات پرداخته است.

مطالعات نشان می‌دهد که در این آزمایش تومورهای 58 درصد موش‌ها مهار و کنترل شده است و در 90 درصد آن‌ها اندازه تومور رشد پیدا نکرده است. سرطان روده بزرگ عامل و میر بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به سایر سرطان‌ها است؛ سال 2010 انجمن سرطان آماری ارائه کرد که در آن 102 هزار و 900 نفر در آمریکا به سرطان روده مبتلا هستند و 39 هزار و 670 نفر دیگر نیز به سرطان انتهای روده بزرگ مبتلا هستند و از این میان 51 هزار و 370 نفر مرده‌اند.

تحقیقات پیرامون سرطان روده بر اساس مطالعات اولیه بر روی روغن گیاهی کانولا توسط Dwiredi و همکارانش انجام شد که نشان می‌دهد، اسید چرب امگا 3 اثری شیمیایی ایجاد می‌کند که باعث مهار آنزیمی به نام «سیکلواکسیژناز» و کاهش سنتز اسید آراشیدونیک در بدن می‌شود که هر دو از عوامل ایجاد التهاب هستند.

در سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. این بیماری در هر سنی بروز می‌یابد اما میزان بروز در سن بالای 50 سال بیشتر است. از علائم این بیماری، عفونت‌ها، بواسیر، اسهال، یبوست، استفراغ، ضعف و یرقان و زردی است.

 روغن کانولا در برابر سندروم متابولیک
بر اساس نتایج پژوهش‌های یک تیم از محققین کانادایی و آمریکایی نشان داده شد که روغن کانولا و روغن کانولای غنی از اسید چرب اولئیک می‌تواند باعث کاهش چربی شکمی شود.

همچنین محققین دریافتند که مصرف روغن‌های گیاهی مشابه می‌تواند یک روش ساده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری سندرم متابولیک باشد، که می‌تواند از هر 3 آمریکایی بر روی یک نفر بزرگ‌سال و از هر 5 کانادایی بر روی یک نفر بزرگ‌سال اثرگذار باشد. به بیان دکتر پنی کریس، متخصص تغذیه؛ اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه‌ی موجود در این قبیل روغن‌ها می‌تواند موجب کاهش چربی شکمی و در نهایت کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک گردد.

 

در این مطالعه 121 نفر در معرض خطر سندرم متابولیک تحت یک رژیم حفظ وزن 2000 کالری در روز، یک پنجم میزان چربی مورد نیاز خود را یعنی 5/1 از 40 گرم را روغن دریافت کردند. آزمودنی‌ها در این مطالعه 5 عامل خطر را دارا بودند؛ فشارخون بالا، تری گلیسیرید بالا، HDL پایین، چربی شکمی و قند خون بالا که می‌توانند موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و حمله‌ی قلبی شوند. این مطالعه برای 5 نوع روغن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که روغن‌های غنی از اسید چرب با یک پیوند دوگانه و کانولا توانستند در عرض 4 هفته چربی شکمی آزمودنی‌ها را به میزان 6/1 درصد در مقایسه با روغن آفتابگردان کاهش دهند.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

تخم شربتی منبع فوق العاده کلسیم و آهن

ایرانی‌ها از طرفداران تخم شربتی هستند و برای رفع عطش از آن استفاده می‌کنند. باید بدانید که این دانه‌های ریز که در ترکیب با آب، لعاب‌دار می‌شوند خواص فوق‌العاده‌ای دارند.

تخم شربتی همان دانه‌های ریز خوراکی و بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که اتفاقاً طرفداران زیادی هم دارد. از زمان‌های قدیم آزتک‌ها (یکی از تمدن‌های آمریکایی) از این دانه‌ها به همراه ذرت به عنوان ماده‌ی غذایی استفاده می‌کردند. سالیان سال است که مردم مکزیک به خواص مقوی این دانه‌های ریز پی برده‌اند و از آن استفاده می‌کنند.

خوشبختانه ایرانی‌ها هم از طرفداران تخم شربتی هستند و برای رفع عطش از آن استفاده می‌کنند.

باید بدانید این دانه‌های ریز که در ترکیب با آب، لعاب‌دار می‌شوند خواص فوق‌العاده‌ای دارند که در این مطلب مرور کوتاهی بر آن‌ها می‌کنیم. لطفاً ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

خاصیت تخم شربتی

تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم است

  
تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌باشد. در واقع حدود 20 درصد وزن دانه‌های به این کوچکی حاوی این اسیدهای چرب است که از این نظر شباهت زیادی با تخم کتان دارد. حتماً می‌دانید که تخم کتان نیز یکی از منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. اگر می‌خواهید بیماری‌های قلبی عروقی از شما دور باشد حتماً به خواص محافظتی این دانه‌های ریز اعتماد کنید.

تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم است به طوری که 5 تا 6 برابر بیشتر از شیر می‌باشد. اگر موز را به عنوان منبع پتاسیم می‌شناسید باید بدانید که دانه های تخم شربتی دو برابر بیشتر از موز پتاسیم و 3 برابر بیشتر از اسفناج آهن دارند. از نظر آنتی‌اکسیدانی نیز قوی‌تر از میوه‌ای مانند بلوبری هستند.


تخم شربتی همچنین منبع فوق‌العاده‌ی منیزیم، منگنز، مس، زینک(روی)، نیاسین(ویتامین ب3) و ویتامین‌های دیگر بوده و سرشار از فیبرهای محلول در آب می‌باشد. تخم شربتی 9 تا 12 برابر وزن خود آب را به خود گرفته و لعاب مانند می‌شوند.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

طبیعی ترین راه ها برای مقابله با مشکل کبد چرب

مصرف بی اندازه غذاهای چرب این روز ها به عنوان یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به بیماری کبد چرب گزارش شده که ابتلا به آن در میان افراد کم تحرک در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است.


 در این بیماری ذرات درشت و بزرگ چربی در سلول های کبد رسوب می کنند و به این ترتیب موجب بروز اختلال هایی در عملکرد کبد و ابتلا به بیماری های مزمن کبد می شود که از میان آنها می توان به استعداد ابتلا به عفونت ها، خونریزی های دستگاه گوارش و اختلال در سطح هوشیاری اشاره کرد.
 
از آنجا که بیماری کبدچرب از جمله بیماری های خاموش و بی نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن از جمله اولویت ها قرار می گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول های کبدی را به خود درگیر کرده اند. کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می کند. خوشبختانه در میان شیوه های طبیعی درمان در سراسر جهان، راهکارها و تکنیک هایی وجود دارد که می توان از آنها برای پیشگیری از ابتلا به کبدچرب اقدام کرد. در اینجا برخی از کاربردی ترین و ساده ترین این شیوه ها را با هم مرور می کنیم.

پیشگیری از تجمع چربی ها در کبد
نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد، ضمن آنکه می تواند به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک کند. افرادی که احتمال و استعداد ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است مانند افراد چاق و کم تحرک می توانند با گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه خود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، به شرط آنکه در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این، درمانگران چینی بر این باورند که نوشیدن این چای گیاهی به صورت مستمر می تواند از ابتلا به سرطان کبد نیز پیشگیری کند.
 
کاهش جذب چربی با خارمریم
گیاه خارمریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری های کبدی استفاده می کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی مارین دارد، می تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (ldl)، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد.
 
به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه موثر می دانند. مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول های کبدی را افزایش دهد.
 
با زنجبیل متابولیسم بدن را افزایش دهید
یکی دیگر از شیوه های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام های داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده می کنند، می توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بهره مند شوند. برای این منظور می توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه های طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری های کبد به ویژه کبد چرب موثر است. نوشیدن این دمنوش می تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد.
 
بیماری کبد چرب در طب نوین درمان اختصاصی ندارد اما با استفاده از پاپریکا ، حتی کبد چرب گرید 3 هم به سادگی درمان می شود. پاپریکا یک افشره گیاهی است که اختصاصا جهت درمان کبد چرب در نظر گرفته شده و عملکرد بسیار موفقی داشته است.

سویا را با گوشت قرمز عوض کنید
یکی از مهم ترین عواملی که می تواند از رسوب چربی ها در بافت کبد جلوگیری کند، اصلاح رژیم غذایی است. به گفته محققان جایگزین کردن سویا و پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز می تواند تاثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو، درمانگران به افراد مستعد ابتلا به کبد چرب و التهاب کبد توصیه می کنند در طول هفته برای تهیه غذاهای خود از گوشت قرمز و سویا کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند.
 
دور این غذاها را خط بکشید
اگر به اضافه وزن مبتلایید، اگر کم تحرک هستید و احتمال ابتلا به کبدچرب را دور نمی بینید به شما پیشنهاد می کنیم از مصرف غذاهایی مانند غذاهای فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذاهای فست فود، انواع شیرینی ها، پیتزا، انواع سرخ کردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذاهای چرب و نوشابه های گازدارپرهیز کرده و تا می توانید به جای آنها از میوه های تازه، سبزیجات مختلف به ویژه کاهو، خیار، هویج و غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمامی دوره های سنی به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبد کمک می کند.
 
آبلیمو را فراموش نکنید
نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین c است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

از زردچوبه غافل نشوید
به تازگی محققان دانشگاه «سنت لوئیس» از تاثیر زردچوبه بر کنترل بیماری کبد چرب در افراد چاقی که به این بیماری مبتلا هستند خبر داده اند. بر اساس این تحقیقات مشخص شده، افرادی که از زردچوبه به عنوان یک چاشنی در برنامه روزانه خود استفاده می کنند کبد مقاوم تری در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب دارند و احتمال ذخیره شدن ذرات چربی در کبد آنها کمتر است. از این رو این محققان به مردم توصیه می کنند مصرف زردچوبه را به عنوان یک ادویه موثر و درمانگر در برنامه هفتگی و حتی روزانه خود بگنجانند.
 
عرقیات گیاهی بنوشید
عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می آیند. این نوشیدنی های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می کنند.
 
به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا 2 لیوان ازیکی از عرقیات شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آنها می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری ها را به صفر برساند.
 
چه افرادی استعداد ابتلا به کبد چرب دارند؟
به گفته درمانگران، افراد چاق و دچار اضافه وزن که کمترین میزان تحرک را دارند اصلی ترین گروه ها برای ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. اما در کنار این گروه، گروه های دیگری هم وجود دارند که بیشترین آمادگی را برای ابتلا به این بیماری دارند.
 
از طرفی افراد بی تحرک و علاقه مند به غذاهای آماده و فست فودها نیز در گروه افراد مستعد ابتلا به کبد چرب هستند، بنابراین باید هوشیار باشند و با مشورت پزشک خود آزمایش های لازم در این زمینه را انجام دهند.
 
به گفته برخی از متخصصان، مصرف بی رویه و بی قاعده ویتامین a نیز می تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

تابستانی دل‌پذیر با عرقیات گیاهی

عرقیات گیاهی علاوه بر آنکه می‌تواند از عطش و دمای بدنتان بکاهد می‌تواند فواید متعددی برای سلامت جسم و روح شما داشته باشد.

تهیه شربت عرقیات آسان است. یک‌دوم پارچ را از عرق پر کرده و بقیه را آب و شکر اضافه کنید. در روزهای تابستان این شربت‌های گیاهی را در کنار اعضای خانواده خود تهیه کرده و تابستانی خنک و سالم را با عرقیات گیاهی تجربه کنید.


شربت سکنجبین
زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد، و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند.

اگر سکنجبین (از سرکه و نعناع به دست می‌آید) را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پرسود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته و یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ می‌باشند منافع زیاد دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

 شربت سکنجبین - خیار
این شربت به دلیل داشتن سکنجبین اثرات ضددل‌درد و ضدنفخ دارد و خیار آن اثرات خنک‌کننده و ضدتشنگی دارد. برای تهیه آن می‌توانید مقداری خیار رنده شده را به مخلوط آب و شربت سکنجبین اضافه کنید و سرد بنوشید. نوشیدن شربت سکنجبین به دلیل خاصیت و طبع سرد و خنکی که دارد موجب کاهش حرارت بدن و از بین رفتن گرمای درونی می‌شود. به این ترتیب فرد بعد از نوشیدن این شربت احساس راحتی و خنکی می‌کند. بهتر است این شربت را به صورت خنک در کنار یخ سرو کرده و مقداری خیار رنده شده نیز در آن بریزید تا علاوه رفع تشنگی، التهاب‌های ناشی از گرما را در بدن تسکین دهد.

 عرق کاسنی و مقاومت بدن در مقابل گرما
عرق کاسنی از جمله داروهای گیاهی محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش میزان تحمل بدن در برابر گرما، نوشیدن روزی 2 فنجان از این عرق گیاهی در فصل‌های گرم سال به پاک‌سازی اخلاط نامناسب از بدن به ویژه کبد کمک کرده و میزان تعریق بدن را نیز افزایش می‌دهد.

نعناع
هم نعناع و هم قرص نعناع خواص خنک‌کنندگی بسیار بالایی دارند و رایحه تند آن می‌تواند تنبلی که در فصل گرما در همه ما ایجاد می‌شود را از بین ببرد. علاوه بر این‌ها، نعناع به گوارش و التهاب نیز کمک می‌کند که در فصل تابستان کمک بسیار خوبی است. افرادی که در فصل تابستان به دلیل گرمی هوا دائم در حال نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها و مصرف میوه‌های مختلف تابستانی به ویژه هندوانه هستند بهتر است در طول روز یک بار شربت نعناع که ضد نفخ و درد معده است بنوشند. برای تهیه این شربت می‌توانید مقداری عرق نعناع و اندکی سکنجبین را در نصف لیوان آب بریزید و به صورت روزانه میل کنید.

 شربت آویشن تسکین کوفتگی‌ها
شربت آویشن اگر چه طعم چندان شیرینی ندارد، اما می‌تواند عرقی گیاهی و بسیار مفید برای کاهش خستگی‌ها و کوفتگی‌های شما باشد. این نوشیدنی اگر با کمی آب و سکنجبین ترکیب شود، می‌تواند مفیدترین نوشیدنی روزهای تابستان شما باشد.

 
اگر خیلی گرمایی هستید حتماً یک لیوان شربت عرق شاتره بنوشید
اگر خیلی گرمایی هستید و زیاد بیرون منزل و در آفتاب کار می‌کنید حتماً یک لیوان شربت عرق شاتره بنوشید. شاتره اثر بسیار قوی ضدعطش و گرمازدگی دارد، خون را تصفیه می‌کند و صفرابر است. به این جهت که نشاط‌آور، خنک‌کننده و صفرابر است می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی از مهمانانتان باشد. می‌توانید این شربت را به تنهایی یا همراه خاکشیر آماده نمایید. در صورتی که از این عرق گیاهی به صورت روزانه مصرف کنید، می‌توانید عملکرد کبد را تقویت کرده و از خاصیت ضدنفخ و اشتهاآوری آن نیز بهره‌مند شوید.

شربت آب لیمو
آب‌لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد! زیرا آب‌لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می‌گذارد و باعث تخریب آن می‌شود، بنابراین بهتر است چه در غذا و چه در سالاد حتماً قبل از استفاده، آب‌لیمو را رقیق کنید. جالب است بدانید که شربت آب‌لیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می‌گیرد و مصرف آن در ماه‌های گرم و در مسافرت‌ها، به خصوص مسافرت‌های دریایی، بسیار مناسب است. شربت آب‌لیمو زیانی ندارد و مصرف آن در هر سنی توصیه می‌شود. آب‌لیمو خواص متعدد دیگری هم دارد که عبارت‌اند از ضد تصلب شرایین، کاهش‌دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضد تب و ضد کمبود ویتامین ‌C.

  

عرقیات گیاهی,خواص عرقیات گیاهی

  خاکشیر
نوشیدن شربت خاکشیر که با مقداری گلاب و شکر طعم دار شده باشد تأثیر زیادی در کاهش حرارت بدن، تسکین سردرد، بی‌حالی و سرگیجه ناشی از گرما دارد. این شربت علاوه بر این مقوی معده و هاضمه بوده و در رفع التهاب‌های کلیه و مجاری آن بسیار موثر است، البته باید توجه داشت برای جلوگیری از اسهال، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود. در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.

 عرق بیدمشک پر طرفدارترین نوشیدنی
گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود. این عرق تقویت‌کننده قلب و معده، خون‌ساز و ضد سردرد است.
 
تخم شربتی
تخم شربتی دانه گیاه ریحان خوراکی است. این دانه‌ها درشت‌تر از خاکشیر و سیاه رنگ هستند. وقتی تخم شربتی داخل آب ریخته می‌شود، روی آن لایه‌ای ژله‌ای تشکیل خواهد شد. شربت آن ضدگرمازدگی و ضدعطش است و می‌توان گفت تخم شربتی و خاکشیر تقریباً خواص یکسانی دارند. در ضمن، خاکشیر و تخم شربتی خاصیت مسهل و ملین داشته و مصرف آن‌ها برای جلوگیری از یبوست که در تابستان شایع می‌شود، مناسب‌تر است.

گلاب
گلاب در حقیقت نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ‌های چند نوع گل محمدی تهیه می‌شود. گلاب ایرانی که به ویژه در ناحیه قمصر کاشان تهیه می‌شود، بسیار معروف است. گلاب خواص دارویی زیادی دارد، از آن جمله می‌توان به ضداسهال، ضدالتهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، ضدنفخ، مقوی قلب، خلط، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد. در ضمن، گلاب به برخی محصولات مثل فالوده، بستنی یا برخی شربت‌ها افزوده می‌شود. گاهی نیز خود گلاب به شکل رقیق به حالت شربت به مصرف می‌رسد.

 بهارنارنج و تقویت اعصاب
شربت بهارنارنج برای افرادی که مشاغل پراسترس دارند و گرمای تابستان آن‌ها را عصبی می‌کند، بسیار مناسب است. بهارنارنج آرامش‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد.
 
عناب و رفع گرمازدگی
برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که می‌توان آن را با کمی شکر میل کرد.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

چای گل سرخ، دم‌نوشی مفید برای پیشگیری از افسردگی

دم‌نوش گل سرخ بسیار معطر و دارای خواص متفاوتی است. این گیاه قابض، مقوی و شاداب کننده، آرام بخش و ضد افسردگی و همچنین تقویت کننده جنسی است.

گل سرخ با نام علمی (Rosa) درختچه کوچکی به ارتفاع 60 سانتیمتر تا 5/1 متر است. گل سرخ بوته‌ای است که از شرق و به خصوص ایران نشات گرفته و پس از جنگ‌های صلیبی به اروپا راه یافت. انواع متفاوتی از گل سرخ موجود است که بهترین نوع آن در ایران یافت می‌شود.

این گیاه عموماً در زمین‌های آهکی، در حاشیه جنگل‌ها و در کنار راه‌ها و پرچین‌ها به صورت خودرو می‌روید و البته در اکثر باغچه‌ها کاشته می‌شود.

گل سرخ مظهر زیبایی و محبت است و بیشتر به خاطر زیبایی و عطرش کاشته می‌شود تا خواص دارویی. ساقه‌های جوانش دارای خارهای ریز و فراوانی است، ولی ساقه‌های پیرتر خار ندارند. برگ‌هایش غالباً دارای پنج برگچه دندانه‌دار و سبز تیره است. گل‌هایش درشت و منفرد به رنگ سرخ مایل به ارغوانی است. گل‌ها در اواخر بهار تا اواسط تابستان باز می‌شود.

 ترکیبات گل سرخ
این گیاه معطر دارای قند، تانن، اسید گالیک، اسانس، مواد پکتینی و ماده رنگی است. کاسبرگ رز وحشی یکی از منابع سرشار ویتامین C در قلمرو گیاهان شناخته می‌شود. کاسبرگ رز همچنین غنی از ویتامین‌های A، B و K است. در گذشته از کاسبرگ رز شربتی تهیه می‌شد که در زمان جنگ جیره بندی می‌گردید و برای افزایش مقاومت بدن کودکان در برابر عفونت‌ها و درمان سرماخوردگی معمولی به آن‌ها خورانده می‌شد.

خواص گل سرخ
این گیاه دارای خواص متفاوتی است. گلبرگ این گیاه قابض، مقوی، شیرافزا، شاداب کننده، آرام بخش، ضد افسردگی و تقویت کننده جنسی است.

گل سرخ مصارف مختلفی دارد و خوراکی بودن آن از دیرباز شناخته شده است.

از این گل معطر، در ترکیبات ادویه، تهیه گلاب، تهیه شربت و مربا استفاده می‌شود. همچنین از نظر کاربرد دارویی، این گیاه دارای خواص ارزشمندی است که گیاه‌شناسان و اطبای معروف بر آن تأکید کرده‌اند. ابن سینا درباره ارزش دارویی مربای گل سرخ در درمان بیماری سل و نتایج مفید آن سخن گفته است.

گیاه‌شناسان معروفی همچون جالینوس، دیوسکوریه و پلین برای این گیاه ارزش طبی فراوانی قائل بوده‌اند و از جمله به خواص گلاب اشاره کرده و تأثیر آن را در درمان ناراحتی‌های گوش، دستگاه گوارشی، عوارض پوستی و استخوانی نیکو دانسته و غرغره آن را برای زخم‌های دهان و لثه، تورم لوزه‌ها مفید دانسته‌اند. علاوه بر آن از گل سرخ به عنوان داروی ضد تهوع و قابض نام برده‌اند.

 خواص دارویی گل سرخ
خواص دارویی رز سال‌ها است که شناخته شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. رومیان باستان خاصیت دارویی برای رز قائل بودند و ابوعلی سینا که برای اولین بار از گل سرخ، گلاب گرفت از خواص درمانی آن بهره می‌برد. ساکنان اولیه آمریکای شمالی نیز برای تسکین سوزش سر معده و ناراحتی‌های معده چای دم شده با گلبرگ‌های رز می‌نوشیدند.
 
* جالب است که بدانید گل سرخ در عین قابض بودن (ضد اسهال)، خاصیت مسهلی و نرم کنندگی نیز دارد. این گیاه برطرف کننده نفخ معده است. گلبرگ‌های گل سرخ دارای اثر قابض ملایم است و امتیاز آن نسبت به سایر داروهای مشابه بوی ملایم و معطر آن است و در مصارف داخلی می‌توان از آن در درمان بیماری‌هایی چون اسهال‌های مزمن، اخلاط خونی و غیره استفاده کرد. انواع رز با عفونت‌های دستگاه گوارش مبارزه می‌کند و خوردن آن‌ها موجب می‌شود پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک در میزان باکتری‌های بی ضرر و مفید موجود در دستگاه گوارش تعادل برقرار شود.

* گل سرخ تقویت کننده و برطرف کننده تپش شدید قلب است. چکیده یا عصاره گل سرخ به عنوان آرام بخش قلب و مفرح اعصاب شناخته شده و در شربت‌ها و غذاها کاربرد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده روغن گل سرخ ضدافسردگی و شادی آور است.
 
* رز موجب افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها شده و ریه‌ها را تقویت می‌کند از این رو برای افرادی که بدنی ضعیف دارند و از مصونیت کمی برخوردارند مفید است. چای گلبرگ رز عوارض و نشانه‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا، زکام و گرفتگی‌های برونشی را از بدن دور می‌کند.

دمنوش گل سرخ,خواص دمنوش گل سرخ

گلاب استخراج شده از رز، پاک کننده ایده‌آل برای پوست است

 

 * عسل آمیخته به گل سرخ از دیرباز به عنوان داروی آنژین به کار می‌رفته است.

* میوه گل سرخ به عنوان منبع مهم تأمین ویتامین C ارزش زیادی دارد و در تولید چای، شربت و نوشابه‌های میوه‌ای کاربرد دارد.

* از برگ‌های گل سرخ، بیشتر در استعمال خارجی و از دم کرده آن برای غرغره و شستشوی زخم‌ها استفاده می‌شود، زیرا در التیام زخم‌ها، خون‌ریزی‌ها و ترشح مواد مخاطی موثر است. غرغره کردن دم کرده آن گلو درد را برطرف می‌کند.

* فرآورده های گل سرخ مانند گلاب و روغن آن نیز دارای خواص درمانی و دارویی است.

* گلاب گل سرخ نشاط آور است، قلب و اعصاب را تقویت کرده و بوی بد دهان را رفع می‌کند. همچنین با خوردن گلاب، دردهای عضلانی و سردردها برطرف می‌شود.

* گلاب استخراج شده از رز، پاک کننده ایده‌آل برای پوست است. پاک کردن پوست با گلاب چین‌های ظریف و سطحی پوست را باز می‌کند و التهاب و سرخی آن را از میان می‌برد ضمن این که در درمان آکنه و دانه‌های سرسیاه روی پوست مفید است. گلاب، بازسازی سلول‌های پوست را تسریع و خستگی و سرخی پلک‌ها را برطرف می‌کند.

 * همچنین از این گیاه یا روغن آن برای جلوگیری از سفید شدن موی سر، تقویت مو، ماسک زیبایی و تقویت بینایی استفاده می‌کنند.

طرز تهیه چای و دم نوش گل سرخ
برای تهیه چای گل سرخ که یک نوشیدنی آرام بخش و معطر است، مقدار یک قاشق غذاخوری پُر از برگ‌های گل سرخ را با یک قاشق چای خوری چای از هر نوع (سبز یا سیاه) که مایل باشید دم کرده و نوش جان کنید.
 
برای تهیه شربت آن؛ 30 الی 40 گرم گلبرگ خشک را به مدت یک روز در نیم لیتر آب جوش دم کنید. صاف کرده و 50 گرم شکر بیفزایید و دوباره بپزید تا مایع غلیظی فراهم شود. از این شربت به عنوان آرام بخش، پیش از هر غذا یک قاشق غذاخوری میل کنید. این شربت ضدافسردگی و تقویت کننده (زیاد کننده) قوای جنسی است.

 به منظور تهیه عسل گل سرخ؛ 60 گرم از گلبرگ آن را به مدت یک روز در یک قوری آب جوش دم کنید. بعد از صاف کردن 100 گرم عسل بدان بیفزایید. روی حرارت ملایم بگذارید تا مایع غلیظی به دست آید. این مایع برای مراقبت از دندان و التهابات لثه بسیار مفید است و به عنوان خلط آور، ضد عفونت‌های تنفسی به صورت غرغره بکار می‌رود و برای تسکین دردهای گلو در آنژین نیز موثر است.
 
برای تهیه دم کرده گل سرخ، گلبرگ خشک شده را در نیم لیتر آب سرد بریزید و به مدت پانزده دقیقه بجوشانید و بگذارید سرد شود.

این دم کرده، برای درمان اسهال ( به خصوص در کودکان ) کاربرد دارد و برای شستشو و مالیدن بر روی مخاط دهان از آن استفاده می‌شود.

همچنین این جوشانده را بر روی زخم‌ها و سوختگی‌ها می‌مالند.  

گل سرخ,خواص گل سرخ

 دمنوش گل سرخ، مقوی و شاداب کننده، آرام بخش و ضد افسردگی است

  
مربای گل سرخ
در ایران از گلبرگ‌های گل رز محمدی مربایی خوش طعم تهیه می‌شود که در اینجا به روش تهیه آن اشاره می‌کنیم:

تقریباً هم وزن گلبرگ رز مورد نظرتان شکر در نظر بگیرید. مقداری آب در قابلمه ای بریزید و روی آتش اجاق گاز به جوش آورید. گلبرگ‌های رز پاک شده را در آب جوش بریزید و بگذارید حدود دو دقیقه بجوشد، سپس آن را در یک آبکش خالی کنید و با آب سرد آبکشی نمایید. به این ترتیب به اصطلاح تلخی گل گرفته می‌شود. بگذارید آب اضافی گل کاملاً رفته و تقریباً خشک شود.

شکر را با مقداری آب در قابلمه ای بریزید و بگذارید بجوشد تا قوام آمده و به غلظت مورد نظر برسد، کمی زعفران در آن بریزید و سپس گلبرگ‌ها را اضافه کنید. بگذارید چند جوش بزند. سپس مربا را در ظروف شیشه‌ای دردار استریل بریزید.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

ادویه هایی برای لاغری

همیشه از گیاهان و ادویه‌ها برای طعم و مزه بخشیدن به غذاها استفاده می‌کنیم اما این مواد محبوب و مورد استفاده هر روز ما برای لاغر شدن هم مفید هستند.
 
دارچین :
علاوه برافزایش متابولیسم که گام مهمی در کمک به لاغری و نیز حفظ وزنی سالم است، قند خون را نیز تنظیم می‌کند. همچنین تری گلیسیریدها، چربی بد و میزان کلسترول کل بدن را در افراد مبتلابه دیابت نوع دوم کاهش می‌دهد. علاوه بر این مصرف دارچین سوخت‌ و ساز گلوکز را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

لاغری سریع,رژیم لاغری سریع

مصرف دارچین، کمک خوبی برای کاهش وزن باشد

 
زردچوبه : 
این ادویه خوش‌رنگ حاوی کورکومین است که رگ‌های خونی را از تشکیل بافت چربی اضافی بازمی‌دارد که این امر هم‌ وزن را کاهش می‌دهد هم چربی بدن را.

روشهای لاغری,چه چیزهایی باعث لاغری میشود

زردچوبه ، هم‌ وزن را کاهش می‌دهد هم چربی بدن را

  زیره :
که هم برای تولید انرژی و هم گوارش مفید ست به افزایش کنترل گلایسمیک در افراد مبتلابه دیابت نوع دوم هم کمک می‌کند. همچنین از خاصیت ضد اضطراب و نیز تقویت حافظه برخوردار است. 

روشهای لاغری,چه چیزهایی باعث لاغری میشود

زیره هم برای تولید انرژی مفید است و هم باعث لاغری میشود

   
 زنجبیل :
که طبع گرمی دارد به آرام و نرم کردن روده کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضدالتهابی دارد. مطالعات نشان داده است که زنجبیل می‌تواند هم سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد و هم جلوی اشتها را بگیرد.  

روشهای لاغری,چه چیزهایی باعث لاغری میشود

زنجبیل می‌تواند جلوی اشتها را بگیرد و باعث لاغری شود

 

 قاصدک :
که تمام بخش‌های آن خوراکی است در کند کردن سیستم گوارش که موجب می‌شود فرد برای مدت‌زمانی طولانی‌تر احساس سیری کند مؤثر است. علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی حاوی فیبر، بتا کاروتن و ویتامین ک ۱ و نیز دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی است.   

روشهای لاغری,چه چیزهایی باعث لاغری میشود

قاصدک باعث میشود  فرد برای مدت‌زمانی طولانی‌تر احساس سیری کند 


خردل :
می‌تواند میزان متابولیسم را تا ۲۵ درصد به ناگهان افزایش دهد. با مصرف روزانه ۳ و نیم قاشق چای‌خوری خردل می‌توانید روزانه ۴۵ کالری اضافی بسوزانید.    

روشهای لاغری,چه چیزهایی باعث لاغری میشود

 مصرف روزانه خردل باعث سوزاندن کالری و لاغری می شود

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

راه‌های معجزه‌آسای خانگی در درمان تب

تب نشان می دهد بدن شما کوشش می‏ کند که با یک عفونت بجنگد. تب ناراحت‏ کننده و گاهی اوقات دردناک است، اغلب در شب بدتر می‏شود و می‏ تواند خواب شما را به هم بزند.

در هنگام تب گاهی تمام بدن شما درد دارد و احساس مریضی و گرما می‏ کنید.در این مطلب چند داروی مفید گیاهی ذکر شده است که باعث پایین آمدن تب می شود.

با راه‏های زیر به بدنتان کمک کنید تا با تب مبارزه کند.

 

ـ از آب پرتقال برای درمان تب استفاده می شود.


ـ رب انار شیرین و ترش هر دو رفع کننده التهاب افراد تب دار می باشند.


ـ از آنجایی که انار یا آب آن در رفع تشنگی مفید است، استفاده از آن برای بیماران تب دار بسیار توصیه شده است.
ـ انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پایین می آورد.

ـ شربت لیموترش، مقوی و تب بر بوده و ضد عطش است و تشنگی را از بین می برد.


ـ لیموترش را کاملاً رسیده مصرف کنید و ترجیحاً از مصرف لیموترش نارس پرهیز کنید. زیرا نارس آن برای تب زیان آور است.


ـ آب لیموترش تازه همراه با نصف لیوان آب و کمی عسل نوشابه سیار مفرحی است برای بیماران تب دار.

ـ ۳۰ گرم دم گیلاس تازه یا خشک را در مقداری آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید سپس این جوشانده را تا داغ است روی ۲۵۰ گرم گیلاس یا برش های سیب درختی بریزید تا ۲۰ دقیقه دم بکشد، بعد از صافی بگذرانید و در طول روز آن را کم کم بنوشید. این جوشانده، تب را از بین می برد.


ـ می توانید ۲۰ تا ۳۰ گرم دم گیلاس و هسته گیلاس را با ه مدر یک لیتر آب سرد بریزید و ۵ دقیقه بجوشانید و مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و پس از صاف و شیرین کردن به میل خود هر روز بنوشید.

ـ گلابی آرام بخش و تب بر است.

ـ گریپ فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پایین می آورد. در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید.


ـ نوشیدن آب خیار اکثر تب های شدید را از بین می برد.

ـ گفته اند اگر در کنار بستر طفلی که مبتلا به تب می باشد چند عدد خیار تازه بگذارید، تب را از بین می برد.


ـ محققان می گویند که خوردن خیار چنبر به علت داشتن مواد رادیواکتیو طبیعی، باعث آشکار شدن بیماری های پنهان می شود. حال آنکه عده ای آن را عامل تب نوبه و تب می دانند، در صورتی که خیار چنبر، دارای انگل تب نوبه نبوده و فقط تب نوبه پنهانی را آشکار می سازد.

 پایین آوردن پایین آوردن تب با داروهای گیاهی

آب لیموشیرین برای رفع عطش و پایین آوردن تب مفید است

 
ـ آب لیموشیرین مزه شیرین و ملایمی دارد و برای رفع عطش و التهاب بیماران تب دار تجویز می شود.

ـ مصرف جوشانده چهل تا هشتاد گرم برگ درخت شاتوت در یک لیتر آب برای درمان تب های متناوب مفید است. باید این دم کرده را به اندازه دو لیوان بزرگ در آغاز شروع تب مصرف کرد.


ـ سیب میوه ای ضدعفونی کننده است (اثر ضدعفونی کنندگی سیب کال از سیب رسیده بیشتر است) از این رو امام صادق (ع) سیب سبز را بهترین درمانگر تب و فرونشاننده حرارت معرفی کرده اند.

ـ جوشانده سیب، تب را تسکین می دهد. برای این منظور باید یک کیلو سیب را با پوست تکه تکه کرده و در یک لیتر آب بپزید. سپس آن را با فشار از پارچه نازکی عبور داده، حدود ۱۰ حبه قند به آن اضافه کنید و دوباره آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا قوام بیاید. روزی سه تا چهار فنجان از این جوشانده میل نمایید.


ـ به اطفالی که مبتلا به تب هستند دو روز متوالی سیب بخورانید و سپس در دو روز بعد میوه های دیگر.

ـ برای قطع شدن تب، ۳۰ گرم پوست خشک شده نارنج را در یک لیتر آب جوش ریخته، پنج دقیقه بجوشانید، بعد آن را از روی آتش برداشته و ۲۰ دقییقه بگذارید دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با عسل یا شکر شیرین کرده و قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از آن بنوشید.
ـ ریشه درخت موز ضد تب است و اگر خرد و له شده و روی زخم گذاشته شود بسیار مفید است.


ـ میوه هندوانه به تنهایی یا با شیرخشت برای بیماران مبتلا به تب و بیماری های عفونی مفید است.


ـ آب هندوانه، برای درمان تب های عفونی تجویز می شود.

ـ زردآلو تصفیه کننده خون بوده و تب بر است.


ـ از پوست درخت زالزالک به عنوان تب بر استفاده می کنند.


ـ خوردن تمشک برای مبتلایان به تب های صفراوی مفید است.

ـ تمر هندی از جمله میوه های ترش است که خنک کننده بدن بوده و تب و به طور کلی دمای بدن را پایین می آورد.

ـ برگ اسفناج خنک کننده بوده و در کاهش تب مفید است.

ـ در قدیم رومی ها و یونانیان از چغندر قرمز برای تسکین تب استفاده می کردند.


ـ کرفس خنک کننده و تب بر است. 

 پایین آوردن پایین آوردن تب با داروهای گیاهی

آب هویج دمای بدن را پایین می آورد و برای درمات تب مفید است

 
ـ از شیره برگ های کرفس در درمان تب های مالاریایی، هر روز سه بار و هر بار ۲۰۰ گرم مصرف می شود.

ـ خوردن آب هویج در درمان تب موثر است.


ـ تخم کاهو همواره با بیشتر داروهای ضد حرارت به کار برده می شود و تب بر است.

ـ انواع کدو، تب بر می باشند. چنانچه کدو حلوایی را کوبیده و در شیر یا آب بپزند، چون خیلی خنک است برای رفع عطش ناسی از تب بسیار مفید است.


ـ طبیعت کدو حلوایی پخته سرد است. اثر ملین و مدر داشته و در خنک کردن بدن بسیار موثر است.


ـ اگر یک کدو حلوایی را از وسط دو نمی کرده و قسمت تحتانی آن را مثل کلاه روی سر اشخاص تب دار بگذارید التهاب را کم می کند.

ـ روغن تخم کدو حلوایی برای کاهش تب های حاره بسیار مفید است.


ـ اگر شیره تخم کدو حلوایی را گرفته و در شیر یا آب بپزید خنک و مسکن است و در کاهش تب موثر است.


ـ تخم کدو برای رفع تب مفید است.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

با خواص درمانی بوقناق آشنا شوید!

بوقناق یک گونه از گیاهان گل دار از خانواده Apiarene است که حدود دویست و پنجاه گونه را شامل می شود از اثرات درمانی این گیاه می توان به درمان مرض قند به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و تحریک تولید انسولین از این سلول ها، اشاره نمود
       
بوقناق را چطور مصرف کنیم؟
بوقناق یا ایرینجیوم (نام علمی: Eryngium) یک گونه از گیاهان گل دار از خانواده Apiarene است که حدود دویست و پنجاه گونه را شامل می شود. این گیاه می تواند بصورت طبیعی و یا در محیط های باغی رشد نماید و اثرات درمانی زیادی برای آن ذکر نموده اند.

موارد استفاده از بوقناق :
از اثرات درمانی این گیاه می توان به درمان مرض قند به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و تحریک تولید انسولین از این سلول ها، اشاره نمود که این امر موجب کاهش قند خون و درمان دارویی مرض قند می گردد، البته لازم به ذکر است که درمان اصلی دیابت، اصلاح تغذیه به معنای واقعی و کامل آن و ورزش و تغییر الگوهای غلط زندگی است، که در نهایت می تواند موجب می شود که حتی عرق بوقناق نیز از روند درمان فرد دیابتی حذف گردد، زیرا با اصلاح تغذیه و الگوهای زندگی، سلول ها می توانند به حالت طبیعی ژنتیکی خود باز گردند و در این حالت دیگر نیازی به دخالت داروهای شیمیایی و گیاهی نخواهد بود.

نحوه مصرف عرق بوقناق:
میزان مصرف عرق بوقناق باید با توجه به شرایط زیر تنظیم گردد:

1. میزان قند خون ناشتا
2. پاسخگویی سلول های بدن فرد به عرق بوقناق
3. حال عمومی بیمار
4. توجه به روند بهبود بیمار دیابتی

به صورت عمومی میزان مصرف در هر 24 ساعت حدود 2 تا 4 استکان معمولی می باشد که البته با مشورت پزشک معالج یا مشاور، مقدار مصرف عرق بوقناق قابل تغییر است.

* می توان میزان مصرف را به هر 12، 8 یا 6 ساعت تنظیم نمود.

* در مواردی که میزان قند خون بیمار بیشتر از 200 است می توان هر 4 ساعت یک استکان مصرف نمود.

* هر استکان 100 میلی لیتر در نظر گرفته شود.

خاصیت گیاه بوقناق,<p style= 

بوقناق برای پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی مفید است


بیماری های دیگری که بوقناق می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شوند عبارتند از:
- بیماری های خونی مانند کم خونی ها (چون بوقناق می تواند میزان تولید گلبولهای قرمز را افزایش دهد) و کمبود پلاکت ها مانند بیماری ITP.

 

- بیماری تنگی نفس.
- بیماری های تنفسی مانند آسم.

- پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی.
- بیماری ضعف عضله قلبی.

در تمام موارد فوق، میزان مصرف یک استکان در روز بصورت دمنوش یا عرق گیاه می باشد، البته باید مصرف با مراقبت و پایش وضعیت بالینی بیمار باشد، چون ممکن است مصرف این گیاه دارویی موجب افت فشار خون گردد، بنابراین توصیه می شود همراه با خرما یا عسل استفاده شود تا از بروز افت فشار خون جلوگیری شود.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

طب سنتی و طبقه بندی مزاجی افراد

مکتب طب سنتی ایران، دانشی آمیخته با هنر و فراست و ذخیره‌ ای برخاسته از حکمت خسروانی اهالی سرزمین آریایی ایران است که در حکمت یونانی آمیخته و با محک تجربه در طول سالیان حیات انسان آزموده شده است.

 

مکتب طب سنتی در دوران زرّین شکوفایی تمدن اسلامی، و با طلوع ستارگان پرفروغ تاریخ علم، آن فرزانگان ایرانی جهان‌وطن، بر پایه خردورزی و با جدا ساختن سره از ناسره گسترش یافت و اکنون نیز توانایی حلّ برخی از معضلات علمی را در عرصه بهداشت، پیشگیری، تشخیص و درمان دارا است.

 

 مکتب طب سنتی با ریشه‌ای ده‌‌هزار ساله، انسان را فقط از بعد مادّی نمی‌نگرد بلکه به ابعاد دیگر وجود او به‌عنوان خلیفه الهی نیز توجه دارد. در دیدگاه طب سنتی، حفظ سلامت مقدم بر درمان است، و توجه به روش زندگی و تأمین هوای سالم، تغذیه درست، فعالیت کافی، استراحت به‌اندازه و تعادل حالات روحی‌ـ ‌روانی شعار طب سنتی ایران است.

اکنون جامعه پزشکی جهان به اهمیت روش‌های درمان با طب سنتی و مکاتب طب سنتی و مکمل پی ‌برده است، و دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیاری در غرب و شرق جهان به پژوهش برای به‌کارگیری روش‌های مختلف طبّی -که سابقه علمی و تاریخی دارند مشغول می‌باشند. گسترش فوق‌العاده طب سنتی چین، طب تبتی، کایروپراکتیک، آیورودا، هومیوپاتی و صدها مکتب و روش گوناگون، نشان‌دهنده این حرکت عظیم جهانی است. این حرکت، همچنین موجب شده است که پزشکان و محققان در ایران و دیگر کشورهای جهان به شناخت مبانی طب سنتی ایران گرایش یابند.

 

اصطلاحات تغذیه در طب سنتی ایران:

درمان بیماری ها با طب سنتی,مزاج ها در طب سنتی,طب سنتی ایران

ازنظر طب سنتی ایران، انسانها با یکدیگر تفاوت دارند وهریک کتاب جداگانه ای محسوب می شوند

 

طی قرن‌های متمادی و بر اساس تجربه، غذاها را به هجده خانواده تقسیم‌‌بندی کرده‌اند که قبل از بیان آنها لازم است برخی از اصطلاحات تخصصی تغذیه را به اختصار توضیح دهیم:

 

غذای لطیف از دیدگاه طب سنتی:

غذایی است که وقتی بدن روی آن اثر می‌کند، به سرعت هضم می‌شود و مورد استفاده اندام‌ها قرار می‌گیرد و قوای تدبیر کننده بدن می‌توانند به سرعت آن را آماده مصرف ‌کنند. 

 

به عبارت دیگر، از این دسته از غذاها خون رقیقی تولید می‌شود که به سهولت جزء بدن می‌شود. این غذاها برای افرادی که به تازگی از بیماری بهبود یافته‌اند یا افرادی که اهل کارهای فکری هستند و فعالیت سنگین بدنی ندارند مناسب است، مثل زرده تخم‌مرغ عسلی.

 

از نظر طب سنتی غذای کثیف ( متکاثف ) چه غذایی است؟

غذای کثیف یا درهم فشرده غذایی است که از سویی قوای طبیعت برای هضم و استفاده از آن باید تلاش بیشتری بکند تا آن را برای مصرف اندام‌ها آماده کند، و از سوی دیگر مواد زاید آن هم زیاد است. به عبارت دیگر، از این دسته از غذاها خون غلیظی تولید می‌شود که به سهولت تحت تأثیر قوا قرار نمی‌گیرد و جزء بدن نمی‌گردد.

 

از نظر طب سنتی این دسته از غذاها برای افرادی که فعالیت زیاد و یا کارهای سنگین بدنی دارند مانند کشاورزان و ورزشکاران مناسب است، مثل گوشت گوساله.

 

طب سنتی غذای معتدل را برای چه کسانی توصیه میکند؟

غذای معتدل برای افراد با مزاج معتدل و فعالیت متوسط مناسب است.

 

انواع مزاجها در طب سنتی:

طب سنتی,مزاج شناسی طب سنتی,مزاج های مختلف در طب سنتی

شناخت انواع مزاجها در طب سنتی

 

بیماری ها در طب سنتی به دودسته اصل بیماریهای ساده و بیماریهای مرکب تقسیم بندی می شده اند. و بیماریهای ساده در طب سنتی به سه دسته: 1-سوء مزاج 2-سوء ترکیب 3-تفرق و اتصال دسته بندی شده اند.

 

1) مزاج گرم و خشک (صفرا)
الف ـ  خصوصیات جسمی افراد مزاج گرم از دیدگاه طب سنتی:

این افراد لاغر اندام هستند. رنگ چهره و سفیدی چشم آنان به زردی می زند. پوستی گرم و خشک دارند. گرمایی هستند و تحمل فصل تابستان را ندارند. عطش زیاد و دهانی خشک دارند. بهترین فصل برای ایشان فصل زمستان است. کم خواب هستند. تمایل به خوردن ترشی ها مثل لواشک و سرکه و هم چنین غذاهای سرد مثل خیار و کاهو دارند و به خوردن خوراکی های شیرین کمتر تمایل نشان می دهند .

ب ـ خصوصیات روانی:

زود عصبانی شده و زود هم آرام می شوند . افرادی پرجنب و جوش ، پر انرژی ، باهوش و پر حرف هستند .

۲) مزاج گرم و تر (دم)

الف ـ افراد با مزاج دم چه خصوصیات جسمی دارند؟

این افراد درشت اندام بوده، دارای پوستی سرخ و سفید و مو های پر پشت هستند. نبض پر و قوی دارند. خواب خوبی دارند گرچه تحمل بی خوابی هم برایشان راحت است. این افراد نه تحمل گرمای زیاد دارند و نه تحمل سرمای زیاد، ولی در کل تحمل سرما برایشان راحت تر است. علاقه به شیرینی و ترشی دارند و تقریبا همه نوع غذا را می خورند. پوست بدن ایشان گرم، مرطوب و نرم است.

 

ب ـ خصوصیات روانی :

انسان هایی شجاع و جسور بوده، معمولا پیشرو و رهبر گروه می باشند. بطور معمول انسان های آرامی هستند ولی سعی کنید از ظرفیت آن ها سو استفاده نکنید چرا که هنگام عصبانیت ممکن است رفتار های مخاطره آمیز داشته باشند.

 

۳) مزاج سرد و تر (بلغم)
الف ـ افراد بلغمی از نظر طب سنتی چه خصوصیات جسمی دارند؟ 

این افراد چاق و پر چربی هستند. پوست سفید و موهای کم پشت دارند. تشنه نمی شوند و دهان مرطوبی دارند. خواب زیادی دارند. تمایل به مصرف گرمی ها مثل شیرینی و ادویه دارند و تمایل به خوردن سردی ها از جمله ترشی از خود نشان نمی دهند. فصل زمستان فصل بدی برایشان می باشد.

ب ـ خصوصیات روانی : 

این افراد کم انرژی و کند هستند . معمولا صبور و آرام هستند و کمتر عصبانی می شوند .

 ۴) مزاج سرد و خشک (سودا)

الف ـ خصوصیات جسمی افراد با مزاج سرد و خشک:

این افراد اندامی لاغر دارند. خواب این افراد کم بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی و گرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری دارند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند . فصل پائیز برای ایشان فصل نامطلوبی است .

ب ـ خصوصیات روانی :

سوداوی مزاجان افرادی دقیق، منظم، دور اندیش و محاسبه گر هستند. صفرا ترشحات کبد است که رنگ آن زرد که جزء آتش بوده گرم و خشک است و گرمای زیاد تولید می کند.

 

درمان انواع بیماری ها با طب سنتی:


علائم بیماری صفرا :

کسانی که صفرا زیاد تولید می کنند. سردرد- شقیقه نبض می زند –زردی سفیدی چشم – سیاهی رفتن چشم –سرگیجه – طعم دهانشان تلخ شده – ترش کردن گلو ، وقتی صفرا داخل معده بیاید – تشنگی – سوزش جگر زیر دنده راست آنها خیلی گرم است و حداقل دو درجه تب دارند و لب های آن ها دچار خشکی بوده – پوست سرشان ترک خورده و می سوزد و بعنوان شوره و حتی ریشه مژه ودورپلک سوخته و پوسته پوسته می شود – پوست زبر – رنگ ادرار زرد تیره – ابرو می ریزد – علاقه زیاد به آب یخ و یخ – تند خو بهانه گیر – مو ها تک تک می ریزد – دیدن خواب هو لناک  افتادن از بلندی –جنگ و ستیز

 

علت بیماری صفرا :

غذاهای چرب و شیرین صفرا را زیاد می کند.

 

طب سنتی غذاهای مضر برای صفرا مزاج ها را شامل:

پرخوری – بعد از غذای مختصر دوباره غذا خوردن – آش رشته – ماکارونی سیر (مطلقا ً نخورید مزاج کبد گرم وتراست وسیر تبدیل به آتش شده وبیمار حالش بد می شود )- شیرینی

 

 روش های درمانی بیماران صفرا در طب سنتی :

انار و شاتوت بهترین دارو است. زرشک – تمشک – زرد آلو – هلو – خیار – کاهو – هویج – روغن زیتون – کنجد – سیب – گلابی – سوپ جو – کدو خورشتی – خوراک قارچ – کدو حلوایی – اسفناج – گشنیز – نخود فرنگی – عدس – ماش – جو دو سر -  لیمو عمانی

 

نشانه های بیماری سوداوی:

طب سنتی,درمان با طب سنتی,مزاج ها در طب سنتی

یکی از راه های درمان بیماری سوداوی از دیدگاه طب سنتی خوردن دارچین و زیره است

 

سودا سرد و خشک از جنس خاک و رسوب خون است و PH=6 است و طحال تولید می شود و طحال را فعال می کند .PH خون باید بالای 7 باشد و اگر به 7 برسد به حالت اغماء و غش می رود. اگر سودا زیاد شود طعم دهان شور می شود – بوی عفونت دهان – کابوس می بیند و دچار افسردگی و خستگی می شود - خود خوری – فکر زیاد بدون آنکه بداند – لاغری – بی نشاطی – یبوست شدید هفته ای یکبار – مدفوع قیری و سیاه – سوزش هنگام دفع ادرار - ادرار تیره خاکستری می شود - حالت تهوع – حس تاریکی چشم و شب کوری – تیرگی رنگ پوست وصورت – سوزش معده – خارش زیاد بدن و ترک خوردن پوست – قلنج معده

علت بیماری سوداوی:

غذاهای مانده و بیات و شور و نمک سود، سودا را زیاد می کند.


غذای مضر از نظر طب سنتی برای سوداوی مزاج ها:
عدس – نوشابه با غذا – ماهی دودی – غذای مانده و بیات – نمک سود – خیارشور – گوشت پیر (رنگ قرمز تیره ) –پنیر نباید بخورند. 

 

راه درمان بیماری سوداوی از دیدگاه طب سنتی:

خوردن غذای گرم و تر - ملین – سوپ جو (با پاچه گوسفند – کمی زنجبیل – زعفران ) بعد از سلامتی عسل و قدومه شیرازی مرتب استفاده کنید – توت - با آب گرم طهارت کند – انجیر- خرما – کشمش – هل – دارچین – زیره – زعفران


مشخصات افراد بلغمی مزاج:
بدن علیه خودش انقلاب می کند و رماتیسم مفصلی می آورد. مثل کشک و آب یا سفیده تخم مرغ است و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است.

 

از جنس آب و سرد و تر است و کسانی که سردی زیاد بخورند (ماست ترش ) بلغم فعال می شود. وزیر چشم پف کرده – مزه دهانشان ترش می شود – پوست شل و ول و سفید و آبکی می شود – پوست مقطعی سفید می شود (برص) و موها زود سفید می شود - لک قهوه ای در سفیدی چشم وسردی دست وپا و پا درد و زانو درد – لرزش دست و پا ( پارکینسون ) دیر هضم شدن غذا – درد معده – تنگی نفس موقع خوردن غذا – قلنج می کنند و دوست دارند ماساژ بدهند –درد کمر وبین شانه ها و گرفتگی ماهیچه پشت گردن – کسل و خواب آلود – جاری شدن آب از دهان در خواب – دچار تپش قلب و قتی از خواب بیدار می شوند – رقیق بودن آب بینی – ترشح بینی – سرفه زیاد- فراموشی –دفع ادرار زیاد همراه با فشار ضعف مثانه.

علت بلغمی بودن چیست؟
غذاهای لبنیات و ترشی و سرکه بلغم را زیاد می کند .

پرهیز غذایی بلغمی مزاج ها :
لبنیات – ترشی – لیته – شور – سیب زمینی – عدس – قارچ – گوشت گاو و گوساله – گوشت سفید (برای رماتیسمی ها بد بوده ودرد را زیاد میکند ) – چای – قهوه – نسکافه – میوه ترش وکال – نارنگی –کیوی –گرمک (سرد است) خیار پوست کنده – لیمو شیرین – سوپ جو با زنجبیل

درمان بلغمی مزاج ها با کمک طب سنتی:
گوشت (شتر – گوسفند – کبوتر – سار – گنجشک ) – ادویه جات ( هل – دارچین – زنجبیل – زیره – زعفران – زنیا – سرنجان – خولنجان – سیر – موسیر – خردل ) – سبزیجات ( کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه ) – کلم – مارچوبه – هویج – کدو حلوایی – لیمو ترش – گندم – نخود – گردو هندی – قدومه شیرازی –

ویژگی افراد دموی مزاج:

طب سنتی ایران،مزاج شناسی طب سنتی،مزاج ها در طب سنتی

مشخصات مزاج های مختلف در طب سنتی


از جنس هوا و گرم و تر است و برای رساندن غذا و اکسیژن به سلول ها است و اگر زیاد شود مزه دهان شیرین می شود – سرسنگین شده – چرت زدن – کم حواس – کش آمدن آب دهان – زبان قرمز می شود مثل آن که رب انار یا زرشک خورده باشد و بدن دچار خارش و دمل و جوش ریز بیشتر در گردن بین کتف شده از لثه خون می آید و مضطرب می شود .

علت بیماری دموی:
پر خوری و خوردن بیش از حد، خون را زیاد می کند.

غذای مضر برای دموی مزاج ها:
پرخوری – بادنجان – غذای نشاسته ای – آب یخ – شیرینی – غذای ممنوعه

مزاج دموی و درمان با طب سنتی گیاهی:
ناشتا ( خاکشیر – بالهنگ – تخم ریحان – تخم مل – قدومه شیرازی – بالنگو- اسفرزه ) یکی از این ها را در آب بریزید ، حجمش زیاد می شود و بخورید . حرکات دودی روده را زیاد کرده و روده به راحتی کار می کند.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

جوی دو سر برای کاهش اضطراب

استرس و اضطراب جزو احساسات منفی و گاهی فلج‌کننده است. انسان مستحق این است که در آرامش و خوشبختی زندگی کند. متأسفانه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به صورت گذرا یا دائمی تحت استرس و تنش‌های روحی قرار دارند و به دنبال روش‌هایی برای مقابله با این حالت‌های روحی می‌گردند.

بدون شک روش‌ها و حتی داروهای زیادی برای مقابله با این وضعیت وجود دارد. اما می‌دانید که هرکدام از این داروهای شیمیایی عوارض جانبی آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کنند. راز اصلی مقابله با استرس کنترل احساسات روزانه است و می‌توان با روش‌های ساده و غیر دارویی به مصاف آن رفت. یکی از این روش‌های طبیعی و ساده استفاده از جوی دوسر است که به دلیل دارا بودن خواص ویژه، شما را از علائم جسمی اضطراب نجات می‌دهد. با ما باشید تا بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

 

خواص جو دو سر
جو دو سر گیاهی است علفی به ارتفاع تا یک متر یا بیشتر، دارای میوه‌های شبیه به جو و منتهی به دو نوک باریک.

برگ‌های این گیاه باریک، بلند و نوک تیز است. ساقه‌ی آن نسبتاً نازک و قسمت مورد استفاده‌ی گیاه، دانه‌ی آن است. جو دو سر از خانواده گندمیان است و دارای گل‌های بسیار ریز و نامشخص بوده و این گل‌ها در دستجاتی که اصطلاحاً سنبله نامیده می‌شوند قرار گرفته‌اند. هر سنبله توسط دو برگچه کوچک که پوش یا گلوم نامیده می‌شوند احاطه شده است و گلوم ها دارای زواید دراز نخی شکل می‌باشند که ریشک نامیده می‌شود. 

جوی دوسر برای درمان علائم جسمی اضطراب
به عقیده‌ی محققان آمریکایی بسیاری از مردم در خفا از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند و به دنبال کمک حرفه‌ای و درمان مشکل خود نیستند. در اکثر مواقع، این وضعیت نامناسب روحی به طور موقت دامان فرد را می‌گیرد و بعد از ایجاد تغییراتی در زندگی، تفریح و غیره برطرف می‌شود. اما مشکل زمانی بروز می‌کند و زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که اضطراب به مدت طولانی ادامه داشته باشد و تبدیل به یک مشکل مزمن شود. در این شرایط بدن به طور واضح دچار مشکل می‌شود و مشکلاتی مانند فشارخون بالا، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و غیره به مرور خود را نشان می‌دهند.

فرقی نمی‌کند که شما برای غلبه بر این شرایط متوسل داروها شوید و یا اینکه در برنامه‌ی زندگی روزانه‌ی خود تغییراتی ایجاد کنید و به شیوه‌های کنترل استرس رو بیاورید. در هر دو حالت محققان مایوکلینیک بر این عقیده هستند که مصرف کربوهیدرات‌های حاصل از مواد غذایی کامل می‌تواند به شما در جهت کاهش علائم جسمانی استرس و اضطراب کمک کنند.
جوی دوسر می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند. این ماده‌ی غذایی برای کنترل و ایجاد تعادل در دستگاه عصبی نیز مفید است چون باعث تقسیم‌بندی میزان مناسب سروتونین در مغز می‌شود. کافی بودن سروتونین نیز از بروز تغییرات خلق‌وخوی جلوگیری کرده و ایجاد آرامش می‌کند

کربوهیدرات‌های موجود در جوی دوسر به شما کمک می‌کنند تا میزان سروتونین مغزتان افزایش پیدا کند. سروتونین هورمونی است که احساس آرامش ایجاد می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا اضطراب، عصبانیت و حتی بی‌خوابی را کنترل کند. حواستان باشد که باید از مصرف کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی تصفیه شده مانند نان‌های شیرمال، قند سفید، برنج سفید پرهیز کنید. این مواد غذایی قند خون را بالا می‌برند و با وجود اینکه انرژی را افزایش می‌دهند اما شما را سیر نمی‌کنند. مواد غذایی کامل مانند نان تهیه شده از آرد سبوس‌دار و غیره در الویت هستند و تأثیر زیادی در مقابله با استرس دارند.  

 

جوی دوسر و لاغری,جوی دوسر و درمان جوی دوسر

چای تهیه شده از جو دو سر در تسکین آرتروز و روماتیسم موثر است


جوی دو سر برای کاهش اضطراب
جوی دوسر خوشمزه و انرژی‌زا است و تا حد زیادی شما را از شر استرس و اضطراب خلاص می‌کند. شما می‌توانید از این ماده‌ی غذایی مفید برای صبحانه استفاده کرده و علاوه بر کسب انرژی لازم استرس‌هایتان را نیز کنترل کنید. در واقع جوی دوسر یک مکمل طبیعی محسوب می‌شود که میزان سروتونین خون را بالا برده و دل‌نگرانی‌های شما را رفع می‌کند. البته امکان اینکه صرفاً با تکیه بر یک ماده‌ی غذایی بتوانید موفق به کنترل اضطراب‌هایتان شوید کمی دور از ذهن است. لازم است که تغییراتی در سبک زندگی‌تان نیز ایجاد کنید. حتماً ورزش‌های آرام‌بخش انجام دهید. به دل کوه و طبیعت بزنید و در کنار آن از مواد غذایی مفید مانند جوی دوسر نیز غافل نشوید.

 اثرات مهم جو دو سر 
* جو دو سر منبع خوبی از انرژی، پروتئین و چربی برای انسان و مخصوصاً بچه‌ها است.

* هم چنین به خاطر داشتن گلوتن خاص، دارای اثراتی ویژه جهت پوست‌های خشک و خارش داراست.

* محصولات حمام از جمله محلول‌های کلوییدی، صابون، ژل و پودرهای حاوی عصاره‌ی جو دو سر در بازار عرضه شده‌اند.

* از عصاره نوعی جو دو سر در طب سنتی آیورودا جهت ترک اعتیاد تریاک استفاده می‌شده است.

* از خواص مهم دیگر جو دو سر، اثر کاهش چربی خون آن است با توجه به این که فیبرهای محلول در آب، کاهش کلسترول بیشتری نسبت به نوع نامحلول ایجاد می‌کنند و در جو دو سر میزان فیبر محلول نسبتاً بالا است، لذا اثر مذکور در آن چشم گیر است. به احتمال زیاد فیبرهای محلول با کلسترول و اسیدهای صفراوی روده باند شده، در نتیجه از جذب آن جلوگیری به عمل می‌آید. هم چنین این مواد ممکن است در جلوگیری از سنتز کلسترول نقش داشته باشند. از میزان 1/4 گرم فیبر موجود در جو دو سر، 9/1 گرم آن محلول و 2/2 گرم آن فیبر نامحلول هستند.

یک تحقیق نشان داد که مصرف روزانه‌ی 100 گرم جو دو سر خشک به مدت سه هفته باعث کاهش 23درصد کلسترول تام، 23 درصد کلسترول LDL، 21 درصد تری گلیسیرید، و 20درصد کلسترول HDL شده است.

* از اثرات دیگر جو دو سر که در مطالعات اخیر اثبات گردیده است، اثر کاهش اسید اوریک آن است.

* چای تهیه شده از جو دو سر دارای اثرات آرام بخش، مسکن و ادرارآور بوده و در تسکین آرتروز و روماتیسم موثر است.   

 

جوی دوسر،خواص جوی دوسر

جوشانده جو دو سر در برطرف کردن بیماری‌های پوستی و اخلاط خونی مؤثر است

 

 جو دو سر در طب سنتی 
جو دو سر از نظر طب قدیم معتدل یعنی نه سرد است و نه گرم. البته عده‌ای عقیده دارند که این گیاه کمی خشک است.

1- جو دو سر طبق تحقیقاتی که جدیداً انجام گرفته در کاهش کلسترول خون اثر معجزه آسایی دارد.
2- مقوی اعصاب است.
3- ضد عفونی کننده بدن می‌باشد.
4- تقویت کننده بدن می‌باشد.
5- ادرار آور و ملین است و یبوست را برطرف می‌کند.
6- مقوی قلب و خون است.
7- تسکین دهنده درد است.
8- جوشانده جو دو سر در برطرف کردن بیماری‌های پوستی و اخلاط خونی نیز مؤثر است.
9- برای لاغر شدن هر روز جو دو سر بخورد.
10- اگزما را درمان می‌کند.
11-  و بالاخره این گیاه اثر ضد سرطان دارد. استفاده مدام این گیاه از سرطان جلوگیری می‌کند. 

اسموتی ضداسترس با جوی دوسر و گلابی
مواد لازم 

مواد لازم میزان
گلابی کاملاً رسیده 1 عدد
جوی دوسر بدون قند 50 گرم
آب   1 لیوان (200 میلی‌لیتر)
عسل    1 قاشق (25 گرم)

   
طرز تهیه :
اولین کاری که باید انجام دهید گرفتن پوست گلابی و نصف کردن آن است. گلابی، جوی دوسر بدون قند و آب را داخل مخلوط‌کن بریزید. زمانی که تمام مواد به طور کامل هم زده شدند و اسموتی آماده شد دو قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید. دو قالب یخ به نوشیدنی‌تان اضافه کرده و بنوشید.

 

مضرات جو دو سر :
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است.

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

داروهای گیاهی برای تسکین درد آرتریت

آرتریت یک بیماری ناشی از التهاب مفاصل است که محل اتصال دو استخوان را درگیر می‌کند. این مشکل باعث بروز دردهایی می‌شود که زندگی فرد را دچار اختلال می‌کند. متأسفانه امروزه نیز هر روز به تعداد افرادی که از این دردها رنج می‌برند افزوده می‌شود.

در این مطلب شما را با گیاهانی آشنا می‌کنیم که خواص درمانی داشته و باعث کاهش التهاب و دردهای ناشی از آرتریت می‌شوند.


چرا آرتریت باعث ایجاد درد می‌شود؟
آرتریت جزو بیماری‌هایی است که درد آن فرد مبتلا را به سمت مصرف داروهای مسکن قوی می‌کشاند. درد ناشی از التهاب و خشکی استخوان‌ها به دلیل تخریب تدریجی غضروف رخ می‌دهد. در واقع این دردها ناشی از سایش دو استخوان به همدیگر است. زمانی که غضروف در حالت عادی باشد وظیفه‌ی حفاظت از مفاصل و تسهیل حرکت آن‌ها را بر عهده دارد. بیماری آرتریت علاوه بر درد و التهاب می‌تواند باعث ایجاد محدودیت‌های حرکتی و همچنین خشکی مفاصل شود. در این صورت نیز امکان دارد پوست ناحیه‌ی اطراف منطقه‌ی مورد نظر قرمز و ملتهب شود.

درمان‌های طبیعی ضد درد
افرادی که از آرتریت جزئی رنج می‌برند و یا اینکه نمی‌خواهند برای تسکین دردشان به دارو متوسل شوند می‌توانند از گیاهان دارویی که خواص ضدالتهابی و مسکنی دارند استفاده کنند. استفاده از این گیاهان موثر است و اگر به میزان و روش مصرف آن به‌درستی عمل شود عوارض جانبی ندارند. البته برای کاهش دردهای ناشی از آرتریت لازم است که تغییراتی در سبک زندگی‌تان نیز ایجاد کنید. در گام نخست بهتر است که ورزشی مناسب شرایطتان انتخاب کرده و ورزش کنید.

تغذیه‌ی سالمی داشته باشید و حالت اسیدیته‌ی بدنتان را کاهش دهید. طبق نظر و صلاحدید پزشکتان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید. از ماساژ حرفه‌ای غافل نشوید. علاوه بر رعایت این موارد می‌توانید از برخی گیاهان نیز برای کاهش دردهایتان استفاده کنید.


شما می‌توانید به مدت 3 ماه روزانه دو تا سه فنجان از دم‌کرده‌ی گیاهان ضدالتهاب و ضددرد مصرف کنید. می‌توانید با عطار یا پزشک مشورت کرده و بر حسب شرایط و میزان دردتان مقدار مصرف این گیاهان دارویی را تنظیم کنید.

گیاهان دارویی برای درمان آرتریت,داروهای گیاهی برای آرتریت

عشبه باعث بهبود حرکت مفاصل شده و درد ناشی از آرتریترا کاهش میدهد


گیاه عشبه‌ی بیابانی
گیاه عشبه‌ی بیابانی به دلیل دارا بودن ساپونین‌ها یک ماده‌ی ادرارآور موثر محسوب می‌شود. قدرت دفع مایعات از طریق این گیاه با دفع مایعات تجمع یافته در مفاصل می‌تواند باعث بهبود علائم بیماری‌های مربوط به مفاصل شود. بنابراین عشبه می‌تواند باعث بهبود حرکت مفاصل شده و درد را کاهش دهد.

این گیاه همچنین به کنترل وزن، دفع توکسین‌ها و تصفیه‌ی خون، درمان بیماری‌های پوستی، کاهش میزان کلسترول خون و تسکین بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.  

داروهای گیاهی برای آرتریت,تسکین آرتریت

 چای سبز باعث کاهش التهاب‌ بدن می‌شود

  
چای سبز
این نوشیدنی پرطرفدار که یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در کشورهایی مانند چین است و خوشبختانه مصرف آن در کشورهای دیگر نیز در حال باب شدن است سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونوئیدها محسوب می‌شود. این دو عنصر قوی باعث کاهش التهاب‌های بدن می‌شود.

 

علاوه بر این چای سبز خواص ضدسرطانی قوی دارد و می‌تواند ناخوشی‌های روزمره را از شما دور کند. توصیه می‌کنیم چای سبز را چند ساعت بعد از غذا مصرف کنید بخصوص اگر دچار کم‌خونی هستید. زیرا این چای می‌تواند در جذب کافی آهن دریافتی از مواد غذایی اختلال ایجاد کند. همچنین توصیه می‌شود که از چای سبز باکیفیت و در حد امکان ارگانیک استفاده کنید.

   داروهای گیاهی برای آرتریت,تسکین آرتریت

سیلسیوم موجود در گیاه دم‌اسبی در روند ساخت غضروف مفید است

 

گیاه دم‌اسبی
گیاه دم‌اسبی دو خاصیت فوق‌العاده برای مقابله با آرتریت دارد. از یک طرف حاوی خواص دیورتیک (ادرارآور) است و به این ترتیب باعث دفع مایعات اضافی التهاب‌زا می‌شود. از طرف دیگر قدرت رمینرالیزه کردن دارد به این ترتیب که قدرت جایگزینی مواد معدنی از دست رفته را دارد و باعث پیشگیری از دژنراسیون یا تخریب غضروف‌ها می‌شود. این گیاه حاوی میزان زیادی سیلسیوم است. این ماده‌ی معدنی در روند ساخت غضروف دخالت دارد و برای سلامت بسیار مفید است. این گیاه دارویی همچنین حاوی دز قابل‌توجهی پتاسیم و منیزیم است. می‌توانید گیاه دم‌اسبی را از عطاری‌ها تهیه کرده و مصرف کنید.

 ,داروهای گیاهی برای آرتریت

یکی از درمان‌های ایده آل برای مقابله با آرتریت مصرف زرچوبه است

 

 زردچوبه
زردچوبه در هر آشپزخانه‌ای وجود دارد اما اکثر مردم از خواص درمانی آن غافل هستند. اما باید بدانید که این ادویه‌ی به ظاهر ساده یکی از گیاهان دارویی فوق‌العاده موثر است. زردچوبه حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی و ضدافسردگی است و یکی از مواد ضدالتهاب موجود در جهان است. میزان بالای کورکومین موجود در این ادویه حاوی خواص ضدالتهابی بالایی است و یکی از درمان‌های ایده آل برای مقابله با آرتریت و تمام دردهای ناشی از روماتیسم مانند فیبرومالژی یا خستگی مزمن محسوب می‌شود. شما می‌توانید این ادویه را به طور مستقیم به غذاهایتان افزوده و از خواص آن بهره‌مند شوید و یا اینکه از دم‌کرده‌ی آن استفاده کنید. توصیه می‌کنیم به سوپ‌ها، خورش‌ها و انواع سس‌ها و غذاهای دیگر زردچوبه اضافه کنید.


۰ ۰ ۰ دیدگاه

ریه هایتان را با سیر تمیز کنید

اگرچه امروزه از سیر در آشپزی و تهیه ی غذا استفاده می شود اما هنوز خیلی از افراد سیر را در تهیه ی داروهای خانگی به کار می برند. بیشترین تأثیر سیر مدیون ترکیب اصلی آن یعنی آلیسین است. البته طعم تند و خاص سیر نیز ناشی از همین ترکیب است. این ماده ی غذایی پرخاصیت همچنین حاوی ویتامین C، B، پروتئین و مواد معدنی مانند کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر و آهن است. سیر همچنین یک ماده ی ضدویروس، ضدالتهاب و تصفیه کننده ی طبیعی است و به همین دلیل نیز می توان از آن برای تمیز و پاکسازی ریه و تقویت دستگاه ایمنی بدن استفاده کرد. در این مقاله شما را با تأثیر سیر در سلامت ریه ها آشنا کرده و طرز تهیه ی دو درمان طبیعی برای حفظ دستگاه تنفسی را ذکر می کنیم.

چرا سیر برای تمیز کردن ریه ها مفید است؟
مصرف سیر خام مواد مغذی زیادی به بدن می رساند. این ترکیبات، تمیزکننده ریه ها و دیگر ارگان های بدن محسوب می شوند. میزان بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این ماده ی غذایی سدی در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محیطی می سازد. این رادیکال های آزاد باعث ایجاد آسیب به سلول های بدن و افزایش خطر سرطان می شود.به عقیده ی محققان مصرف منظم سیر می تواند باعث بهبود وضعیت بیمارانی باشد که از بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم، ذات الریه، احتقان ریوی، سل و سرماخوردگی و غیره رنج می برند.سیر خاصیت آنتی باکتریال دارد و در نابودی بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و دیگر میکرواورگانیسم هایی که باعث بروز بیماری های تنفسی و مشکلاتی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی می شوند نقش مهمی دارد. این ماده ی غذایی به دلیل دارا بودن خواص پاک کنندگی تأثیر زیادی در فلزات سنگین تجمع یافته در بدن دارد. علاوه بر این سیگاری ها یا سیگاری های سابق و همچنین افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند نیز باید سیر بیشتری مصرف کنند چون این ماده ی غذایی کمک زیادی به دفع سموم ناشی از دخانیات می کند. به عقیده ی محققان مصرف منظم سیر می تواند باعث بهبود وضعیت بیمارانی باشد که از بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم، ذات الریه، احتقان ریوی، سل و سرماخوردگی و غیره رنج می برند.

چگونه می شود با سیر ریه ها را تمیز و پاکسازی کرد؟
برای بهره مندی از خواص سیر لازم است که آستین ها را بالا بزنید و به خودتان زحمت درست کردن چند داروی خانگی را بدهید. در این صورت است که می توانید به بهبود سلامت ریه هایتان و تمیز کردن آن از شر این همه آلودگی محیطی امیدوار باشید.

سیر و آویشن برای پاکسازی ریه ها
این ترکیب درمانگر باعث سم زدایی از ریه ها می شود. ترکیب خواص سیر با اثرات ضدعفونی کننده آویشن سلامت ریه ها را ارتقا می دهد.

مواد لازم
سیر 10 حبه
آویشن تازه 3 شاخه
روغن زیتون به میزان لازم
سیر

روش تهیه
حبه های سیر را در هاون بکوبید تا به صورت خمیر درآید. سپس برگ های آویشن را افزوده و دوباره بکوبید تا هر دو مخلوط و یکدست شوند. ترکیب را داخل یک ظرف شیشه ای تمیز بریزید و روی آن روغن زیتون بکر بریزید به طوری که سطح آن را بپوشاند. اجازه دهید ترکیب حاصل یک شب کامل بماند.

روش استفاده
حال که داروی خانگی سیر و آویشن تان یک شب به خوبی در روغن زیتون خیس شده است می توانید یک قاشق چای خوری از آن را به صورت ناشتا میل کنید. روز بعد نیز می توانید به همین میزان از ترکیب میل کنید. بعد از دو هفته مصرف اثرات آن را روی ریه ها و دیگر ارگان ها خواهید دید.

علت عفونت ریه,درمان عفونت ریه در کودکان

ترکیب زنجبیل، سیر، زردچوبه، پیاز و شکر قدرت دفاعی بدن را بالا می برد


شربت زنجبیل، سیر، زردچوبه، پیاز و شکر
تأثیر اصلی این داروی خانگی ناشی از میزان بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سم زدا و ضدالتهاب آن است. خواص موجود در ترکیبات دیگر باعث می شود که اثرات سیر چند برابر شود. چون پیاز، زنجبیل و زردچوبه نیز حاوی خواص ضدویروسی هستند و قدرت دفاعی بدن را بالا می برند. این مواد غذایی همچنین باعث دفع مواد زائد تجمع یافته در ریه ها می شوند.

مواد لازم
آب نیم لیتر
شکر 200 گرم
پیاز نیم کیلو
ریشه ی زنجبیل تازه 1 تکه
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
سیر له شده 3 حبه
سیر

روش تهیه
آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس پیازهای پوست کنده را اضافه کرده و هم بزنید. زنجبیل و سیرهای له شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که ترکیب به جوش آمد زیر شعله را کم کنید و به هم زدن ادامه دهید. باید اجازه دهید آب ترکیب به نصف برسد. سپس ترکیب را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. می توانید شربت به دست آمده را در یخچال نگهداری کنید.

روش مصرف
می توانید هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری از این ترکیب میل کنید. می توانید این شربت را در آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. دو هفته ی مداوم از این شربت استفاده کنید و سپس یک هفته استراحت کرده و دوباره شروع کنید.در هر دو صورت سیر ترکیب اصلی داروی خانگی تان برای پاکسازی ریه ها محسوب می شود.یادتان باشد که لازم است از این روش های طبیعی در کنار سبک زندگی سالم استفاده کنید. توصیه می کنیم از مصرف دخانیات خودداری کرده و بیشتر به دامان طبیعت و هوای سالم پناه ببرید.

 

۰ ۰ ۰ دیدگاه

راهکارها ی سنتی برای حفظ سلامت پوست در روزهای داغ تابستانی

آفتاب تند و گرمای سوزان تابستان اگر به‌درستی مهار نشود، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. بسیاری از افراد در این فصل دچار مشکلات پوستی می‌شوند از آفتاب سوختگی بگیرید تا کم‌آبی و خشکی پوست و  مشکلاتی مانند عرق سوز شدن  و تعریق زیاد بدن.

در این مطلب دکتر صانعی، درمانگر و مشاور گیاه‌درمانی درباره پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی در طب سنتی و راهکارها ی سنتی برای حفظ سلامت پوست شما در روزهای داغ تابستانی توضیح می‌دهد.با رعایت این نکات می‌توانید ‌حتی در تابستان هم پوستی شاداب داشته باشید.

آلوئه ورا را دست کم نگیرید
بهترین روش برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی به روش طبیعی استفاده از عصاره یا ژل گیاه آلوئه‌ورا است. درمانگران طب سنتی ژل بی‌رنگ وسط برگ‌های گیاه‌ آلوئه‌ورا را بهترین داروی طبیعی برای آبرسانی به سلول‌های پوستی و درمان سوختگی‌های ناشی از تابش نور خورشید می‌دانند.

 پیشگیری از آفتاب‌سوختگی, پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی

 بهترین روش برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی استفاده از عصاره یا ژل گیاه آلوئه‌ورا است

 
نسخه: بهترین راه برای استفاده از این ژل آن است که برگ آلوئه‌ورا را از وسط بشکنید و ژل به دست آمده از آن را روی سطح پوست بمالید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. در این مدت سلول‌های پوست به خوبی از مواد مغذی موجود در عصاره آلو‌ئه‌ورا تغذیه می‌کنند. پس از گذشت 15 دقیقه ژل خشک شده روی پوست را با آب نیمه ولرم بشویید.

آفتاب سوختگی‌های شدید را التیام دهید
بسیاری از مردم بعد از شنا کردن و آفتاب گرفتن در ساحل دریا به‌ویژه در روزهای گرم و داغ تابستانی دچار آفتاب‌سوختگی پوست می‌شوند و یکی، دو روز درد و خارش زیادی را در نواحی سوخته تحمل می‌کنند. یکی از ساده‌ترین شیوه‌های طبیعی برای کاهش میزان آفتاب‌سوختگی استفاده از مرهم شیر و سیب زمینی است که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه علاوه بر آبرسانی به سطح پوست، التهاب و قرمزی ناشی از تابش نور مستقیم خورشید را کاهش دهد.

نسخه: برای تهیه این مرهم یک عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و آن را درون یک کاسه شیر خنک بریزید و این مخلوط را روی موضع آفتاب سوخته به مدت نیم ساعت ماسک کنید و پس از آن  بدن‌تان را با آب نیمه ولرم رو به خنک آبکشی کنید. تکرار این نسخه به مدت 3 تا 4 روز تاثیر زیادی در درمان آفتاب‌سوختگی دارد.

از روغن کنجد و کدو کمک بگیرید
تابش مستقیم خورشید بر پوست بدن علاوه بر التهاب و قرمزی پوست در برخی موارد موجب تخریب سلول‌های پوستی  می‌شود. درمانگران طب سنتی برای درمان این آسیب‌ها یک کرم خانگی را تجویز می‌کنند که  از ترکیب روغن گیاهی کنجد و کدو به دست می‌آید و می‌تواند علاوه بر تسکین التهاب‌ها به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده نیز کمک کند و در مدت زمانی کوتاه بدون مصرف کرم‌های شیمیایی  آبرسانی مناسبی را به پوست داشته باشد.

 پیشگیری از آفتاب‌سوختگی, پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی

  ترکیب روغن گیاهی کنجد و کدو، به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کمک کند


نسخه: برای درست کردن این کرم خانگی کافی است آب یک عدد خیار و یک عدد کدوسبز را با کمک دستگاه آبمیوه‌گیری بگیرید و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و نصف قاشق غذاخوری وازلین مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به مدت 20 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. بهترین روش آن است که آن را روی کتری در حال جوشیدن قرار دهید. بعد از 20 دقیقه مایع به دست آمده را درون یخچال بگذارید و آن را خنک مصرف کنید.

روغنی برای پیشگیری از ریزش مو
در بسیاری از افراد ریزش مو به دلیل تجمع چربی در اطراف ریشه مو به وجود می‌آید. در حقیقت تجمع چربی‌ها در اطراف پیاز و ریشه مو باعث می‌شود تا خونرسانی به مو به طور صحیح انجام نشود و مو دچار کمبود مواد معدنی و مغذی به ویژه ویتامین B شود. از آنجا که ویتامین B به صورت محلول در آب به پیاز مو می‌رسد با وجود چربی‌های اطراف پیاز امکان عبور پیدا نمی‌کند و به این ترتیب ریشه مو به این ویتامین دسترسی پیدا نمی‌کند و به مرور می‌ریزد. 

 پیشگیری از آفتاب‌سوختگی, پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی

 روغن‌های گرم مانند روغن سیاه دانه برای درمان ریزش مو مفیدند


متخصصان و درمانگران طب سنتی در افرادی که دچار ریزش مو به دلیل انقباض و تنگی روزنه‌های رویش مو هستند، استفاده از روغن‌های گرم مانند روغن گزنه، روغن نارگیل یا روغن سیاه دانه را توصیه می‌کنند. به اعتقاد این درمانگران تنگی و انقباض منافذ و روزنه‌های ریزش مو باعث کندی جریان خون شده و مانع از دریافت اکسیژن و مواد مغذی لازم به پیاز مو می‌شود.

نسخه: پیش از هر چیز یکی از روغن‌های گزنه، نارگیل یا سیاه‌دانه را انتخاب کنید و چند قطره از آن را روی پوست سر بریزید و آن را با کمک بند دوم و سوم انگشتان دست به آرامی ماساژ دهید. ماساژ سر با سرانگشتان دست و به صورت سریع یکی از عوامل سست شدن ریشه و ریزش مو است.

ماساژ بادام تلخ را شروع کنید
استفاده از روغن بادام تلخ خالص بر پوست بدن پیش از خروج از منزل و در روزهایی که مجبورید ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید بمانید به پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و التهاب پوستی کمک می‌کند. به گفته درمانگران طب سنتی ماساژ پوست بدن با روغن بادام تلخ به صورت روزانه می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش تاثیرپذیری و حساسیت سلول‌های پوستی به تابش نور خورشیدی داشته باشد. افرادی که با شروع روزهای گرم تابستان دست کم 2 بار در هفته ماساژ بدن با روغن بادام تلخ را انجام دهند و در عین حال با پوشش مناسب از تابش مستقیم نور خورشید پیشگیری کنند، می‌توانند از سلامت پوست‌شان در روزهای داغ تابستانی مطمئن باشند.  

 پیشگیری از آفتاب‌سوختگی, پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی

استفاده از روغن بادام تلخ به پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و التهاب پوستی کمک می‌کند


نسخه: بهترین زمان برای ماساژ پوست با روغن بادام تلخ صبح زود پیش از خروج از منزل است. برای ماساژ این کرم بهتر است 2 یا 3 قطره را روی موضع بریزید و سطح آن ناحیه را به خوبی ماساژ دهید. بهتر است به شیوه قطره‌ای روغن را به سطح پوست اضافه کنید تا از چرب شدن بیش از اندازه پوست که موجب مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود پیشگیری کنید.

بوی نامطبوع پا را محوکنید
ماده معدنی مردار سنگ ازجمله مواد طبیعی است که درمانگران طب سنتی در ایران و چین از آن برای درمان تعرق زیاد بدن در تابستان استفاده می‌کنند.  این دارو که به صورت پودری نرم در عطاری‌ها و فروشگاه‌های محصولات دارویی طبیعی وجود دارد موجب کاهش میزان تعرق بدن به ویژه در روزهای گرم تابستان می‌شود. افرادی که بوی نامطبوع پای‌شان یکی از بزرگترین مشکلات‌شان است، می‌توانند با استفاده از این ماده طبیعی با این اختلال برای همیشه خداحافظی کنند.

نسخه: برای استفاده از پودر مردار سنگ کافی است آن را درون تشت یا روی سطح روزنامه پخش کنید و پای‌تان را روی آن قرار دهید. حتی می‌توانید پیش از خارج شدن از خانه پای‌تان را با این پودر نرم آغشته کنید.

با گل سرشور خوشبو شوید
به اعتقاد درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان استفاده از گِل‌های  استحمام که از زمان‌های گذشته در حمام‌های عمومی و خصوصی مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت، بهترین راهکار برای دفع بوی بد عرق و خوشبو شدن بدن است.   

 پیشگیری از آفتاب‌سوختگی, پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی

 برای دفع بوی بد عرق و خوشبو شدن بدن از گل سرشور استفاده کنید


فست‌فود؛ مهم‌ترین عامل بدبویی پوست و مو  در تابستان
برخی از افرادی که به متخصصان پوست و مو یا درمانگران طب سنتی مراجعه می‌کنند از بدبویی موها و سر خود شکایت دارند. این عارضه دلایل مختلفی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

• مهم‌ترین عامل این بدبویی، چربی پوست سر و موهاست. چربی پوست سر و رعایت نکردن بهداشت پوست مو یکی از مواردی است که باعث می‌شود مو بد.

• مصرف بیش از اندازه انواع غذاهای حاضری، فست‌فودها، انواع ساندویچ‌ها و ماکارانی نیز از دیگر عواملی است که منجر به بدبویی موها و پوست سر می‌شود.

• پرخوری و نزدیک بودن وعده‌های غذایی به این ترتیب که وعده‌های غذایی فرصت هضم در سیستم گوارش پیدا نمی‌کنند نیز موجب بدبویی موها می‌شود.

• تجمع بلغم در اطراف پیاز مو نیز یکی دیگر از عوامل بدبویی موهاست که در این حالت متخصص طب سنتی با شیوه‌های پاکسازی که سراغ دارد این معضل را درمان می‌کند.

• بهترین شیوه برای درمان این بدبویی شست‌وشوی موی سر با آب شور دریا است. افرادی که به آب شور دریا دسترسی ندارند می‌توانند با تهیه نمک دریا و انداختن آن در آب به صورت روزانه موهای سرشان را با این آب شست‌وشو دهند تا بوی بد موها برطرف شود.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

داروهای طبیعی برای درمان آکنه

پوست ما به طور طبیعی چربی تولید می کند تا پوست را نرم و مرطوب نگه دارد. این چربی طبیعی که سبوم نام دارد، اگر راهی برای خروج پیدا نکند در منافذ پوست گیر افتاده و محیطی مناسب برای بروز آکنه فراهم می کند. البته مسائل هورمونی نیز در بروز آکنه نقش مهمی دارند.

در هر حال افراد زیادی در سرتاسر دنیا هر روز به دنبال انواع محصولات بهداشتی و دارویی برای خلاص شدن از شر این دانه های گاها قرمز و ملتهب هستند. در این مطلب چند درمان کاملا طبیعی و خانگی را پیشنهاد می کنیم که تاثیر زیادی در کاهش وضعیت آکنه ها دارند و باعث تمیزی و صافی هر چه بیشتر پوست می شوند.


روغن بوته چای
اگر همیشه درگیر خرید محصولات شیمیایی هستید و تا کنون اسم روغن بوته چای را هم نشنیده اید، باید بگوییم که این روغن از گیاه «ملالوکا» گرفته می شود که بومی استرالیا است. این روغن خواص ضدالتهابی طبیعی قوی دارد و درمانی مناسب برای آکنه محسوب می شود. روغن بوته چای در مقایسه با محلول بنزوئیل پراکسید ملایم تر بوده، اما به همان اندازه در درمان آکنه موثر است.


البته باید بدانید که روغن بوته چای تاثیر خود را به تدریج ایجاد می کند، اما روش مطمئن تری برای مقابله با آکنه محسوب می شود. چند قطره از این روغن را با 20 تا 40 قطره عرق هاماملیس ترکیب کرده و با یک گلوله پنبه ای به صورت خود بزنید. یادتان باشد که از این درمان ضدآکنه، روزانه فقط دو بار استفاده کنید، چون بیش از این باعث خشک شدن پوست شده و ممکن است مشکل آکنه را تشدید کند.

درمان جوش و آکنه,جوش و آکنه,راه درمان آکنه

 استفاده از روغن بوته چای، روش مطمئنی برای مقابله با آکنه محسوب می شود

 

 چای سبز
چای سبز حاوی ترکیبات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است که با آکنه مقابله می کنند. برای بهره مندی از این خواص، یک فنجان چای سبز دم کرده و اجازه دهید خنک شود. می توانید از این محلول به عنوان محلول تمیز کننده برای پوست صورت استفاده کنید. تمیز نگه داشتن پوست تاثیر زیادی در مقابله با آکنه دارد.

درمان جوش و آکنه,جوش و آکنه,راه درمان آکنه

چای سبز حاوی ترکیبات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است که با آکنه مقابله می کنند

 

عسل
خواص آنتی بیوتیکی عسل برای بهبود آکنه مفید خواهد بود. برای این کار می توانید یک قاشق چایخوری عسل را روی آکنه ها بمالید و یا اینکه نصف فنجان عسل را با یک فنجان بلغور جوی دو سر ترکیب کرده و به صورت ماسک روی پوست قرار دهید. کافیست که نیم ساعت صبر کنید و سپس پوست را به آرامی شستشو داده و خشک کنید. 

گیاهان دارویی درمان آکنه,درمان آکنه صورت

 خواص آنتی بیوتیکی عسل برای بهبود آکنه مفید خواهد بود


نعنا
نعنا مازاد چربی پوست را که باعث بسته شدن منافذ می شود جذب می کند. برای پیشگیری از بروز آکنه، دو قاشق غذاخوری نعنای تازه را خیلی ریز خرد کنید و آن را با دو قاشق غذاخوری ماست شیرین و دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر ترکیب کنید. ماسک به دست آمده را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار داده و در نهایت با آب شستشو دهید.  

گیاهان دارویی درمان آکنه,درمان آکنه صورت

نعنا مازاد چربی پوست را جذب می کند و برای پیشگیری از بروز آکنه مفید است

 
گیاه اکیناسه
در طب سنتی از گیاه اکیناسه برای تسریع بهبود جای زخم و مقابله با سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده می شود. باید بدانید که این گیاه خواص آنتی باکتریایی و ضدالتهابی دارد و برای مقابله با آکنه موثر عمل می کند. می توانید از دم کرده این گیاه برای شستشوی صورت استفاده کنید. کافیست یک گلوله پنبه ای را به این محلول طبیعی آغشته کرده و روی آکنه ها بزنید.   

گیاهان دارویی درمان آکنه,درمان آکنه صورت

گیاه اکیناسه برای مقابله با آکنه موثر عمل می کند

 
آسپیرین
استیل سالیسیلیک اسید یا آسپیرین برای بهبود و درمان آکنه موثر است. این ترکیب باعث خشک شدن جوش ها و کاهش التهاب می شود. برای بهره مندی از این خواص، قرص را با مقدار کمی آب له کرده (4 عدد قرص را در 2 قاشق غذاخوری آب) و روی آکنه ها قرار دهید.    

گیاهان دارویی درمان آکنه,درمان آکنه صورت

آسپیرین برای بهبود و درمان آکنه موثر است


گیاه بابونه
بابونه باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می شود. می توانید دو تا سه قاشق از این گیاه را با یک فنجان آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود. سپس یک گلوله پنبه ای را به آن آغشته کرده و به صورت ضربه ای آرام روی پوست صورت بزنید. لازم است که قبل از استفاده، پوست خود را تمیز کنید.    

گیاهان دارویی درمان آکنه,درمان آکنه صورت

بابونه باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می شود

 
گیاه هاماملیس
هاماملیس یک گیاه قابض طبیعی و فوق العاده است که جوش ها را خشک کرده و آلودگی های پوست را کاهش می دهد. برای بهره مندی از خواص این گیاه کافیست عرق آن را با یک گلوله پنبه ای تمیز به پوست بزنید. این کار را صبح و شب تکرار کنید.

     روش های سریع درمان بیماری آکنه

هاماملیس یک گیاه قابض طبیعی و فوق العاده است که جوش ها را خشک می کند

 
آلوئه ورا
آلوئه ورا شهرت زیادی در تسکین سوختگی، تسریع بهبود زخم، مقابله با عفونت و کاهش جای زخم دارد.


می توانید از ژل این گیاه برای مقابله با آکنه نیز استفاده کنید. کافیست ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم روی آکنه ها قرار دهید. 

روش های سریع درمان بیماری آکنه

ژل گیاه آلوئه ورا، برای مقابله با آکنه مفید است

 

لیمو ترش
لیموترش مانند یک لایه بردار عمل می کند و باعث روشن شدن رنگ پوست و تمیزی آن می شود. این ماده غذایی، جای زخم را بهبود می دهد و از تشکیل کومدون های جدید پیشگیری می کند. کافیست یک گلوله پنبه را به آب لیموترش آغشته کرده و به پوست تمیز خود بزنید و بعد از 10 تا 15 دقیقه شستشو دهید.       

روش های سریع درمان بیماری آکنه

لیموترش مانند یک لایه بردار عمل می کند و باعث روشن شدن رنگ پوست می شود

 
سرکه سیب
سرکه سیب حاوی اسیدمالیک و اسیدلاکتیک است که لایه بردار بوده و قرمزی پوست را کاهش می دهند. این ترکیبات برای درمان و بهبود آکنه ها نیز مفید هستند. کافیست یک پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و با یک گلوله پنبه ای به پوست بزنید. 

روش های سریع درمان بیماری آکنه

سرکه سیب برای درمان و بهبود آکنه مفید است


اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 خواص ضدالتهابی دارند که برای بهبود وضعیت پوست آکنه دار مفید هستند. برای بهره مندی از خواص این ترکیبات می توانید مکمل امگا 3 یا همان کپسول روغن ماهی را خریداری کرده و میل کنید. مصرف ماهی های چرب مانند ماهی تن، ماهی آزاد و تخم کتان نیز برای داشتن پوستی سالم و صاف مفید هستند.      

روش های سریع درمان بیماری آکنه

 اسیدهای چرب امگا 3 ، برای بهبود وضعیت پوست آکنه دار مفید هستند

۰ ۰ ۰ دیدگاه

هفت روش موثر برای درمان قطعی ریزش موی آقایان

برای درمان قطعی ریزش موی آقایان در مواردی که ریزش مو ارثی باشد ، کاشت مو تنها راه حل است. و در سایر موارد می توان به کاهش استرس و تنش در زندگی اشاره کرد.اصلاح تغذیه ای هم بی تاثیر نیست!

به گزارش آکاایران:

درمان قطعی ریزش موی آقایان نیاز به توجه و مراقب دارد که اکثر راه حل ها به اصلاح  نوع تغذیه ، استفاده از روش های طب سنتی و همینطور طب جدید منتهی می شود. بیشتر افراد در هر سنی می توانند ریزش موی شدید را تجربه کند . در خیلی از موارد ریزش مو ارثی است که بیشتر در آقایان با افزایش سن اتفاق می افتد.استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و وسایل گرمایشی یکی دیگر از عوامل ریزش مو در آقایان می شود .ترشح هورمون های مردانه و تاثیر آن بر روی موهای جلوی سر باعث ریزش مو می شود. 

,درمان قطعی ریزش موی آقایان درمان ریزش مو, ریزش مو درمان خانگی و طب سنتی, سلامت,[categoriy]

هفت روش موثر برای درمان قطعی ریزش موی آقایان -آکادرمان قطعی ریزش موی آقایان درمان ریزش مو, ریزش مو درمان خانگی و طب سنتی, سلامت

آکاایران: هفت روش موثر برای درمان قطعی ریزش موی آقایان

هفت روش موثر برای درمان قطعی ریزش موی آقایان

۱ – برای درمان قطعی ریزش موی آقایان که به دلیل وراثت اتفاق افتاده است، کاشت مو یکی از راه حل های معمول می باشد. درمان های دارویی تا زمانیکه موثر است که مصرف دارو ها ادامه داشته باشد.

۲ – اصلاح تغذیه ای برای درمان قطعی ریزش موی آقایان بی تاثیر نیست.استفاده به اندازه از نمک ، مصرف آجیل و شکلات، عدم مصرف اسیدهای چرب اشباع و غذاهای سرخ کردنی، مصرف فراوان آب ،سبزی و میوه ی تازه جزء درمانهای موثر ریزش موی آقایان می باشد.

۳ – برای درمان ریزش موی آقایان کاهش استرس نیز نتیجه ی خوبی را به دنبال خواهد داشت.

۴ – استفاده از روغن زیتون به شفافیت مو و رشد مجدد موها کمک زیادی می کند و تاثیر زیادی دارد.

۵ – زرده ی تخم مرغ را  بر روی موهای بمالید خود بگذارید  به مدت ۲۰ دقیقه بر روی موهایتان بماند. تخم مرغ دارای مواد مغذی می باشد که سریعا باعث جذب فولیکول های مو می شوند و باعث افزایش رشد موها و جلوگیری از ریزش مو می شود.

۶ – شست و شوی مو با ترکیب نصف فنجان سرکه ی سیب و نصف فنجان آب گرم نیز جزء درمان های موثر ریزش موی آقایان محسوب می شود.

۷ – روغن بذر کتان سبب تحریک فولیکول های مو می گردد و با افزایش گردش خون در پوست سر شرایط رشد موها را فراهم می کند.

ریزش مو در آقایان معمولا به صورت تدریجی اتفاق می افتد. به کارگیری و استمرار نکات یاد شده می تواند باعث درمان قطعی ریزش موی آقایان گردد.

۰ ۰ ۰ دیدگاه


با من همراه شوید تا براتون از رخ داد های روزانه بنویسم

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پیوندها
بایگانی