۳ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

علائم نشان‌دهنده رویش دندان در کودکان

 چند روزی است که فرزندتان بیقراری و گریه می‌کند؟ دائم دست شما را در دهان خود می‌برد؟ میلی به غذا خوردن ندارد؟ کافی است به لثه‌های او خصوصا لثه‌های فک بالا به آرامی دست بکشید. بله، فرزندتان دارد اولین دندان‌های خود را در‌می‌آورد. در این مرحله وظیفه و مسئولیت شما به‌عنوان والدین بیش از پیش خواهد شد.

 باید بتوانید نوزادتان را آرام کرده و درد او را کاهش دهید تا از این مرحله هم به سلامت گذر کند. شاید نمی‌دانید چطور باید درد فرزندتان را کم کرده و او را آرام کنید. به جای استرس و دستپاچه شدن، کافی است این مطلب را بخوانید تا در چنین مواقعی با تسلط بتوانید از عهده کنترل اوضاع برآیید. ما در کنار شما هستیم تا بگوییم چه کارهایی برای دندان درآوردن فرزندتان انجام دهید.

کی منتظر رویش دندان‌ها باشیم؟
دندان درآوردن نوزادان معمولا در سنین ۶تا ۲۴ماهگی اتفاق می‌افتد. اما ممکن است در اوایل ۳ماهگی یا حتی اواخر ۱۲ماهگی نیز رخ دهد. دندان‌های تحتانی جلو اول از همه درمی‌آیند، بعد نوبت به دندان‌های فوقانی جلو می‌رسد. تصور کنید نوزاد چه دردی می‌کشد وقتی یک دندان تیز و برجسته در لثه‌های ملتهب و دردناکش رشد می‌کند. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که وضع اسفبار، درد و ناراحتی آنها را تصور کنید.

 حتی با اینکه دندان درآوردن دردناک است، خیلی از نوزادان گریه نمی‌کنند. درواقع، آنها نمی‌توانند درد و ناراحتی محسوس در اطراف لثه خود را درک کنند، بنابراین گاهی به شکل دیگری با آن برخورد می‌کنند که در هر یک از نوزادان علائم مختلفی دارد. باید به‌عنوان مادر بتوانید زمان دندان درآوردن فرزندتان را از روی علائم آن متوجه شوید و زودتر برای رفع درد و ناراحتی اقدام کنید.

علائم نشان‌دهنده رویش دندان
نوزاد تحریک‌پذیر شده و بیداد می‌کند. ناراحت نباشید، لثه‌های او را بررسی کنید. خواهید دید که نوزاد دارد دندان در‌می‌آورد.

اگر نوزادتان از خوردن و نوشیدن سر باز می‌زند، هرگز به زور به نوزاد غذا ندهید. درد ناشی از دندان درآوردن اشتهای او را کور می‌کند و این یک موضوع طبیعی است. می‌توانید برای اینکه او ضعیف نشود از غذاهای آبکی مثل سوپ و... استفاده کنید.

اگر نوزاد از دهانش حباب خارج می‌کند، این مهم‌ترین نشانه‌ای است که هنگام دندان درآوردن نوزاد مشاهده می‌شود. آب دهان نوزاد به این خاطر سرازیر نمی‌شود که جلوی او دسر، شکلات یا آبنبات می‌خورید؛ او دارد دندان در می‌آورد!

ممکن است انگشتان دست شما یا هر چیزی که نزدیکش باشد را گاز بگیرد. جویدن یا گاز زدن هر چیزی کمک می‌کند که لثه نوزاد تا مدتی تسکین پیدا کند.

نوزاد داد می‌زند و بی‌دلیل صداهای بلندی از خود در می‌آورد. این مسئله جای نگرانی ندارد. این تنها راهی است که می‌تواند دردش را به شما نشان دهد.

علائم دندان در آوردن در کودکان,تب دندان در آوردن

 با اینکه دندان درآوردن دردناک است، اما خیلی از نوزادان گریه نمی‌کنند

  
چطور دردش را تسکین دهید
وقتی مطمئن شدید که نوزاد دارد دندان درمی‌آورد، سعی کنید از اقدامات زیر برای تسکین لثه دردناک نوزادتان استفاده کنید:

ماساژ لثه: اگر می‌توانید لبه‌های برجسته دندان نوزاد را ببینید، سعی کنید موقع گریه و شیون با یک انگشت یا پارچه تمیز لثه او را ماساژ دهید. از استعمال هر نوع ژل بی‌حس‌کننده برای تسکین درد نوزاد اکیدا خودداری کنید.

یک پستانک بخرید: یک پستانک ژله‌ای، آبی یا پلاستیکی برای نوزادتان بخرید. می‌توانید پستانک را در یخچال بگذارید تا سرد شود، اما از منجمد کردن آن خودداری کنید، چون به لثه نوزاد آسیب می‌رساند. می‌توانید از پستانک برای نوزاد استفاده کنید تا با جویدن آن کمی از دردش کاسته شود.

از مواد طبیعی استفاده کنید: می‌توانید یک تکه سبزی سرد مانند هویج به نوزادتان بدهید تا به آن گاز بزند. اما مراقب باشید! اگر نوزاد یک تکه کوچک از هویج را گاز بزند و بخواهد قورت دهد، این احتمال وجود دارد که دچار خفگی شود. معمولا قدرت نوزاد به کندن هویج نمی‌رسد اما درباره میوه‌های دیگر که نرم‌تر هستند و امکان کنده شدن آنها وجود دارد بیشتر حواس‌تان را جمع کنید.

سر و صورت نوزاد را تمیز نگه دارید: یک پارچه نرم و تمیز بردارید و بزاق دهان نوزاد را از روی دهان و گردن پاک کنید تا نوزاد دچار بثورات پوستی روی صورت و گردن نشود. زمانی که فرزندتان در حال دندان درآوردن است آب دهان او بیشتر از قبل پوست او را اذیت می‌کند. ‌هر کاری می‌توانید انجام دهید تا نوزاد از درد و ناراحتی رهایی پیدا کند. راه‌های زیادی برای اطمینان از بهداشت دهان و دندان نوزادان وجود دارد.

وقتی اولین سری از دندان‌های نوزاد درآمدند، یادتان باشد که با یک مسواک نرم دندان‌های او را دو بار در روز تمیز کنید.

شیردهی شبانه (چه شیر مادر و چه شیر خشک) را متوقف کنید تا از پوسیدگی دندان نوزاد جلوگیری شود.

از پارچه حوله‌ای خیس و سرد استفاده کنید: یکی از روش‌های خوب برای تسکین درد درآوردن دندان است. این پارچه را روی لثه‌های کودک قرار دهید تا بجود.

حتی می‌توانید یک تکه یخ هم میان پارچه بگذارید و محکم ببندید تا خدای نکرده در گلوی کودک نپرد و سپس پارچه را در دهان کودک بگذارید تا بجود.

برای این منظور می‌توانید پارچه را در چای بابونه خیس کنید و در یخچال قرار دهید تا سرد و خنک بماند یا حلقه‌های پلاستیکی که برای دندان درآوردن کودکان است را نیز در یخچال قرار دهید تا سرد شود. سپس به کودک بدهید تا بجود.

دارو آخرین گزینه انتخاب باشد: سعی کنید از تمام راه‌های ممکن برای تسکین درد و ناراحتی نوزاد استفاده کنید؛ چون هیچ راه دیگری برای برطرف کردن درد ناشی از دندان در‌آوردن وجود ندارد. اگر نوزاد درد شدیدی را تحمل می‌کند، می‌توانید هر ۶یا ۸ساعت یک‌بار از داروی پاراستامول استفاده کنید.

 با اینکه شواهد علمی چندانی در این راستا وجود ندارد، گفته می‌شود که هومیوپاتی هم به تسکین درد نوزادان حین دندان درآوردن کمک می‌کند. البته حتما توجه داشته باشید که در این رابطه به پزشک مراجعه کرده و حتما قبل از استفاده از هر نوع دارویی برای فرزندان از پزشک کمک بگیرید.  

عندان در آوردن نوزاد,دندان در آوردن کودک

زمان دندان در آوردن معمولا سطوح ایمنی که از مادر به شیرخوار رسیده، کاهش می‌یابد

 
تب طبیعی است یا نه؟
زمان دندان در آوردن معمولا سطوح ایمنی که از مادر به شیرخوار رسیده، کاهش می‌یابد و کودک کم‌کم خودش باید عناصر ایمنی را بسازد، بنابراین کاهش عناصر ایمنی منتقل‌شده از مادر به کودک می‌تواند دلیلی برای تب یا بروز عفونت باشد که این فقط یک همراهی با دندان ‌درآوردن است و رویش دندان به تنهایی باعث چنین اتفاقی نمی‌شود.

همه چیز درباره دندان نوزادی
 همچنین در کودکانی که مشکل یا بیماری خاصی ندارند، معمولا در محل رویش دندان‌ها خونریزی اتفاق نمی‌افتد. به والدین توصیه می‌کنیم زمانی که کودک دچار مشکلی مانند تب یا اسهال شدید می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنند و این مشکلات را به حساب دندان‌درآوردن نگذارند.

کدام دندانگیر بهتر است؟
زمانی که فرزندتان هنوز دندان در نیاورده و فقط علائم آن را نشان می‌دهد، بهترین زمان برای استفاده از دندانگیر است، اما هنگام استفاده از آن مراقب باشید و به جای انواع ژله‌ای یا پلاستیکی، بهتر است نوع طبیعی آن را تهیه کنید. پیشنهاد ما، استفاده از دندانگیرهای چوبی است که سفت بوده و مواد شیمیایی ندارند.

دندانگیرهای پلاستیکی هم در بازار موجود است که از پلاستیک‌هایی با درجه کیفی پایین درست شده‌اند و زمانی که نوزاد شروع می‌کند به دندان درآوردن قابل استفاده خواهد بود. در این مورد، مواد شیمیایی موجود در آن می‌تواند به عفونت و اسهال او بینجامد. دلایل زیر نشان می‌دهد چرا استفاده از دندانگیر چوبی بهتر از پلاستیکی است:

-برخلاف دندانگیر پلاستیکی، دندانگیرهای چوبی طبیعی بوده و هیچ نوع ماده رنگی شیمیایی ندارند.

-سفتی آن تا حدی است که کودک می‌تواند به‌راحتی آن را گاز بگیرد و به کمک آن لثه‌ خود را بمالد.

-احتمال شکسته شدن بخشی از دندانگیرهای چوبی برحسب اتفاق نسبت به نوع پلاستیکی آن خیلی کمتر است.

اگر می‌توانید لبه‌های برجسته دندان نوزاد را ببینید، سعی کنید موقع گریه و شیون با یک انگشت یا پارچه تمیز لثه او را ماساژ دهید.

 

سورف

۱ ۰ ۰ دیدگاه

توصیه‌هایی برای حفاظت از کودک در مقابل آفتاب

فصل گرما از راه رسیده است و کسانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند نیازها و سوال‌های جدیدی برای این فصل دارند؛ یکی از این سوالات مهم مربوط به حفاظت کودک در برابر نور خورشید است.

نور آفتاب همانقدر که برای بدن لازم و ضروری است در صورت شدید بودن یا قرار گرفتن در برابر آن به مدت زیاد می‌تواند مشکلات پوستی ایجاد کند که بدترین آن مستعد کردن پوست برای ابتلا به سرطان پوست است. به همین دلیل مادران باید علاوه بر محافظت از پوست خود در برابر آفتاب به محافظت کودکان‌شان نیز اهمیت دهند.

برای محافظت پوست کودک در مقابل اشعه آفتاب چند توصیه داریم که به اختصار می‌خوانید:

1. نوزادان را تا قبل از 6 ماهگی باید از تابش مستقیم و شدید آفتاب حفظ کرد. مخصوصا در ساعاتی از روز که تابش خورشید در شدیدترین حالت است یعنی ساعات ظهر. بهتر است کودک را در این ساعات از خانه خارج نکنیم و حداکثر شرایطی را فراهم کنید که آفتاب به کودک‌تان آسیب نرساند.

2. برای کودکان بالای 6 ماه که در معرض آفتاب قرار دارند باید توجه داشته باشید که از لباس مناسبی استفاده کنید. به این معنی که لباس‌های رنگ روشن و پوشیده که از تابش مستقیم آفتاب به پوست کودک جلوگیری کند. همچنین کمک گرفتن از کلاه‌های لبه‌دار توری سبک و رنگ روشن می‌تواند پوست صورت کودک را از گزند آفتاب در امان بدارد.

3. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص کودکان راه حل بسیار خوبی است که می‌توانید در برابر آفتاب به کار بگیرید. برای این منظور بهتر است از کرم‌هایی که فاکتورهای فیزیکی دارند به جای کرم‌هایی که فاکتورهای شیمیایی دارند استفاده کنید.

4. کرم ضد آفتاب را برای کودکان از سن 6 ماهگی می‌توانید شروع کنید. البته این بدان معنی نیست که نمی‌توانید در مواقع خاص برای کودک زیر 6 ماه از ضد آفتاب استفاده کنید. در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب برای نوزاد زیر 6 ماه نیز می‌توانید از ضد آفتاب بهره ببرید اما توجه داشته باشید که فقط در مناطقی از صورت که احتمال سوختگی دارد؛ مانند گونه‌ها و بینی. همچنین مراقب مالیدن چشم نوزاد باشید که کرم را به داخل چشمش نبرد.

 شاخص محافظت در برابر آفتاب یا SPF این کرم‌ها باید حداقل 15 باشد. در واقع اغلب کرم‌های ضدآفتاب کودکان دارای SPF 15 هستند و کمتر دیده می‌شود که از میزان بالاتری از SPF در این کرم‌ها استفاده شود. در حقیقت استفاده از کرم‌های با SPF بالاتر اصلا ضرورتی ندارد و کمک بیشتری به حفاظت از پوست کودک نمی‌کند.

5. برای استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودک بهتر است ابتدا مقداری از کرم را روی پوست کودک تست کنید تا از عدم حساسیت بدن او نسبت به مواد سازنده کرم اطمینان حاصل کنید. برای این کار کرم را روی پوست صورت نزنید و از منطقه‌ای مانند بازوی کودک کمک بگیرید.

6. میزان استفاده از کرم ضد آفتاب حدود 2 میلی گرم در سانتی متر مربع است. در واقع این میزان باید به گونه‌ای باشد که لایه نسبتا ضخیمی از کرم روی پوست را بپوشاند تا بتواند مانند عایق عمل کند.

7. علاوه بر صورت کودک نباید قسمت‌های برجسته و در معرض خطر آفتاب سوختگی فراموش شوند. نواحی مانند روی شانه‌ها، پشت گردن، گوش‌ها و پشت دست‌ها.

8. کرم‌های ضدآفتاب باید از 2 تا 5 ساعت یکبار تمدید شوند. این زمان با توجه به فاکتورهای مختلف در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. فاکتورهایی مانند میزان فعالیت و تعریق کودک، میزان شدت آفتاب، منطقه ساحلی و استخر و...

 

free backlink follow

۱ ۰ ۰ دیدگاه

عوارض لاک‌زدن بر ناخن‌های کودکان

 

بعضی از لاک ها به دلیل ترکیبات شیمیایی و سمی که دارند برای افراد به ویژه کودکان مضر هستند. یکی از عوارض استفاده از لاک برای کودکان زیر 7 سال کاهش ضریب هوشی در کودکان است.


بعضی از لاک ها به دلیل ترکیبات شیمیایی و سمی که دارند برای افراد به ویژه کودکان مضر هستند. یکی از عوارض استفاده از لاک برای کودکان زیر 7 سال کاهش ضریب هوشی در کودکان است.

تولونس نام ماده شیمیایی موجود در لاک‌های ناخن است و در مجاورت هوا تبدیل به بخاری با بوی تند و شیرین می‌شود. تولونس محلولی است که در لاک‌های ناخن‌ با سایر مواد ترکیب می‌شود و یک ترکیب غلیظ را ایجاد می‌کند فتالیت‌ها مایعات چربی هستند که به ترد و شکننده به نظر رسیدن رنگ لاک کمک می‌کنند.

مقادیر زیادی از فتالیت‌ها باعث تأثیرگذاری آنها روی هورمون‌های تولید مثل و البته خارش پوست و چشم و حتی گلو می‌شود. فرمالدهیدها نیز باعث سفتی لاک‌ها می‌شوند و البته نوعی نگهدارنده لاک‌ها در برابر باکتری‌ها نیز محسوب می‌شوند.

اگر از فرمالدهیدها به میزان بسیار اندک استفاده شود، بی‌خطر هستند مگر آنکه نسبت به آن حساسیت داشته باشید. متأسفانه این شیشه‌های کوچک بسیار زیبا و شیک با درخشان فوق‌العاده چشم‌نواز سرشار از انواع مواد شیمیایی هستند و بسیاری از متخصصان مصرف آنها را برای انسانها خطرناک می‌دانند.

آیا لاک‌ها برای کودکان خطرناک هستند؟
بستگی به نوع لاکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ دارد. لاک‌های قدیمی‌تر که سرشار از مواد شیمیایی ذکر شده هستند، بدون شک برای کودکان خطرناک هستند مخصوصا آن دسته از کودکانی که عادت به جویدن ناخن‌ها و یا حتی مکیدن انگشت دارند.

اما این روزها بسیاری از تولید کنندگان ادعا می‌کنند محصولاتی را ارائه می‌دهند که هیچ‌یک از این مواد شیمیایی خطرناک را ندارند و کاملا بی‌زیان هستند.

اگر دختر کوچولوی شما علاقه زیادی به لاک زدن از خود نشان می‌دهد هرگز سراغ لاک‌های قدیمی و سنتی نروید و در عوض انواع بی‌خطر که بدون مواد سمی هستند را خریداری کنید. بهتر است که پایه لاک محلول در آب باشد.

اثرات لاک ناخن بر ضریب هوشی
معمولا روی لاک‌ها و برچسب‌شان، مواد تشکیل دهنده آنها به طور کامل نوشته نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از لاک ناخن در کودکان زیر 7 سال باعث کاهش هوش آنها می‌شود.

فتالیت‌ها که پیش‌تر دربارة آنها خواندید، از ترکیبات شیمیایی هستند که در شامپوها، صابون‌ها، اسپری‌ها، عطر و ادکلن و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. دانشمندان معتقدند که فتالیت‌ها روی هوش کودکان اثر می‌گذارند و باعث کاهش آن می‌شوند اما هنوز لازم است که تحقیقات بیشتری راجع به این موضوع به انجام برسد.

آنها معتقدند که فتالیت‌ها روی هورمون تیروئید ما در اثر می‌گذارند و باعث تخریب اندوکرین می‌شوند (مادرانی که در دورانی بارداری از لاک ناخن به صورت همیشگی استفاده می‌کنند). ترشحات هورمون تیروئید مادر در دوران جنینی تاثیر مستقیم روی رشد مغز کودک به جا می‌گذارد.

لاک ناخن کودکان,لاک زدن پای نوزاد

اگر  لاک وارد دهان کودکان خردسال شود، بسیار خطرناک می باشد

 
سایر عوارض لاک ناخن
متاسفانه برخی از مادرها روی ناخن‌های کوچک دختربچه‌های کوچک‌شان، لاک‌های رنگی می‌زنند و به این نکته توجهی نمی‌کنند که ممکن است فرزند خردسال آنها مواد سمی لاک را به چشم و پوست خود بمالد و آنها را تحریک و دچار حساسیت کند.

اگر چنانچه این مواد وارد دهان کودک خردسال شوند، بسیار خطرناک‌تر نیز می‌شود. عادت جویدن و مکیدن ناخن در بسیاری از کودکان شایع است حال تصور کنید که اگر ناخن‌های کودک به لاک آغشته شده باشد، تمام این مواد مضر وارد دستگاه گوارشی او می‌شود.

فرمالدهید موجود در لاک‌ها که برای خشک شدن لاک به کار می‌رود، به شدت آلرژی‌زا است و علاوه بر آن یکی از عوامل ایجاد سرطان است.

عوارض  استفاده از لاک پاک کن
مشکل استفاده از لاک و خطرات ناشی از آن یک طرف و استفاده از لاک پاک کن یک طرف دیگر قضیه است. معمولا خانم‌ها از آستون برای پاک کردن لاک استفاده می‌کنند. تماس طولانی مدت با آستون می‌تواند مشکلات قلبی و ریوی و حتی کبدی ایجاد کند.

مصرف این محصول زیبا و فریبنده در دوران بارداری نیز به همان اندازه مخرب است معمولا سالن‌های آرایش به اندازه کافی دستگاه تهویه هوا ندارند و هوای ناسالم برای مدت زمان طولانی در یک جا ساکن می‌ماند.

محصولات آرایشی که بیشترین مواد شیمیایی تبخیر شده  را در محیط پراکنده می‌سازند، باعث بروز مشکلات تنفسی، علائم عصبی و حتی سرطان در مادر باردار و جنین داخل شکم او می‌شود.


جنس لاک ناخن
اگر چنانچه در دوران بارداری به این نکات توجه نموده‌اید ولی حالا دوست دارید دختر کوچولوی نازتان گاهی اوقات روی ناخن‌هایش لاک داشته باشد، حتما به دنبال تهیه جنس مرغوب و با کیفیت باشید.

برخی از تولید کنندگان محصولات آرایش این روزها لاک‌هایی را تولید می‌کنند که در آنها از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌شود و پایه آنها خوب است. این لاک‌ها برعکس سایر لاک‌ها هم راحت‌تر پاک می‌شوند و هم خطری برای سلامت کودکان محسوب نمی‌شوند.

اگر کودکتان از روی عادت همیشه ناخن‌هایش را به سمت دهان می‌برد و آنها را می‌جود، هرگز برای او از لاک‌ناخن استفاده نکنید.


free backlink follow

۱ ۰ ۰ دیدگاه


با من همراه شوید تا براتون از رخ داد های روزانه بنویسم

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پیوندها
بایگانی