۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

9 دلیل پزشکی ابتلا به نفخ معده

نفخ معده تقریبا یک بیماری همه گیر است و آنهم به علت رژیم غذایی فقیر، تجربه سطوح بالای استرس، قرار گرفتن در معرض آلاینده های مختلف و ....
نفخ معده اگرچه متداول است اما همیشه ناشی از عواملی که به آنها اشاره شد نیست و می توان برخی از مشکلات جدی سلامت را در ارتباط با آن مطرح کرد.

 

خوشبختانه در بسیاری از موارد نفخ معده با رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم برطرف می شود اما اگر این مشکل ادامه دار و همراه با سایر علائم از قبیل موارد زیر بود، باید به دنبال بررسی های بیشتر پزشکی رفت:
تب
خارش پوست یا کهیر
آبریزش چشم، خارش گلو یا واکنش های دیگر آلرژیک
یبوست یا اسهال
استفراغ و تهوع
خون در ادرار یا مدفوع
کاهش وزن ناخواسته
درد در اطراف غدد لنفاوی از جمله کشاله ران، گلو یا زیر بغل
خستگی
مشکل در تمرکز
بواسیر

 

علل عمده نفخ
اختلالات گوارشی: اکثر مردم در برخورد با اختلالات مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک، علائمی مانند نفخ، اتساع و ... را تجربه می کنند. برخی از گزارش ها حاکی از آنند که نفخ معده در 96 درصد از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر رایج است و 56 درصد از افراد مبتلا به یبوست مزمن نیز آن را تجربه می کنند.

 

احتباس مایعات یا ادم: گاهی اوقات مایعات می توانند در سراسر بدن از جمله در نزدیکی شکم یا لگن تجمع کرده و باعث نفخ بیش از حد و افزایش وزن موقت شوند. شما همچنین ممکن است تورم و درد در مفاصل را نیز در نتیجه آن تجربه کنید. این روند می تواند ناشی از سرطان البته در موارد نادر باشد.

 

کم آب شدن بدن: مصرف غذاهای شور یا نوشیدن الکل بدن را دچار پف و کم آبی می کند. یبوست ناشی از کم آبی بدن نیز علت دیگر تجربه نفخ است.

 

یبوست: یبوست ناشی از یک رژیم غذایی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس عامل دیگری برای احساس نفخ و ناراحتی در معده است.

 

حساسیت های غذایی: اغلب حساسیت های غذایی از قبیل عدم تحمل لاکتوز از دلایل شایع احساس نفخ در معده است. مواد غذایی حاوی گلوتن مانند غلات و حبوبات و برخی محصولات لبنی نیز این علامت را می توانند ایجاد کنند.

 

عفونت: شما می توانید در برخورد با یک عفونت و التهاب ناشی از آن احساس نفخ را تجربه کنید. برخی از نشانه های دیگر ابتلا به عفونت مانند تب و تورم غدد لنفاوی نیز باید بررسی شوند.

 

انسداد روده: این نشانه همراه با یبوست، تهوع، استفراغ و البته نفخ است. انسداد روده توسط بافت اسکار یا تومور ایجاد می شود. روده مسدود شده مانع از خروج مدفوع شده و شرایط دردناک را همراه با نفخ ایجاد می کند.

 

تغییرات هورمونی: سندرم پیش از قاعدگی همراه با مسائل گوارشی از جمله نفخ است و فرد را در معرض یبوست و احتباس مایعات نیز قرار می دهد.

 

سرطان: نفخ می تواند یکی از نشانه های سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشد. با پزشک تان در صورت تشدید و ادامه دار بودن نفخ برای شناسایی این نوع سرطان ها حتما باید در تماس باشید.

 

نکات پیشگیرانه
رژیم غذایی شما نقش مهمی در پیشگیری و یا تشدید نفخ دارد. برای پیشگیری از نفخ باید مطمئن شوید رژیم غذایی حاوی فیبر بالا دارید. مصرف فیبر باید حداقل 25 تا 30 گرم در روز باشد. افزودن فیبر به رژیم غذایی سخت نیست و کافیست شما سبزیجات، میوه ها، اجیل و دانه های بیشتری را مصرف کنید.

 

آلرژی به گندم و یا حساسیت به لاکتوز را مشخص کنید: این 2 ماده نفخ آور است اما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

 

از سریع خوردن پرهیز کنید: سریع خوردن غذا بدون این که خوب بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می شود. غذا خوردن باید حداقل 30 دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می شود و با جویدن بیشتر می توانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری است. بررسی ها نشان داده که هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

 

از مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار پرهیز کنید: این نوع نوشیدنی ها حتی انواع رژیمی آن ها می تواند منجر به گیر افتادن گاز در معده شود. به جای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف روزانه نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید. چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر است.

 

نمک را محدود کنید: مواد غذایی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر است که هر دو ایجاد نفخ می کند. هنگام خرید مواد غذایی آماده و کنسرو به محتویات آن توجه کنید.

 

مصرف حبوب و سبزی های نفاخ را کاهش دهید: اگر به خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد. این کار به این منظور نیست که آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه آن ها را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن به ترکیبات عادت کند.

 

به وعده های غذایی کوچک تر رو بیاورید: به جای 3 وعده غذایی کامل به وعده های متعدد و کوچک تر بپردازید این کار باعث می شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قند خون و گرسنگی نیز کنترل شود. بنابراین به 5 تا6 وعده غذایی کوچک تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

 

ورزش کنید: فعال بودن به تنظیم عملکرد سیستم گوارش، مبارزه با یبوست و بهبود گرد خون کمک می کند و فرایند سم زدایی از بدن را تسریع می نماید. انجام حداقل 30 تا 60 دقیقه ورزش برای 5 روز در هفته نشان های نفخ را می تواند تخفیف دهد.

 

با پزشک تان صحبت کنید: اگر نفخ به علت بیماری های زمینه ای دیگر باشد، شما نیاز به آزمون های تشخیصی برای تعیین علت نفخ دارید. پزشک شما برای تعیین علت نفخ آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکپی یا بیوپسی را ممکن است تجویز کند.

۱ ۰ ۰ دیدگاه

تغذیه مناسب جهت پیشگیری و بهبودی بواسیر

هموروئید یا بواسیر یک بیماری دردناک ناشی از ورم رگ‌های انتهای مقعد است. زمانیکه صحبت از این بیماری می‌شود انگشت اتهام به سوی مواد غذایی نامناسب، بی تحرکی و نشستن های طولانی مدت می رود. دلیل بواسیر هر چه که باشد مصرف مواد غذایی مناسب مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل که باعث دفع راحت می شود و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب برای تقویت رگ‌ها می‌تواند در کاهش درد و تسکین این بیماری موثر باشد. در این مطلب به مواد غذایی مناسب برای کاهش علائم بواسیر می پردازیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

دلایل ابتلا به بواسیر
این بیماری در بیشتر مواقع به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب و همچنین فشار زیاد و مکرر وارد شده به رگ‌های انتهای مقعد در هنگام دفع بروز می کند. در واقع مصرف مواد غذایی نامناسب که منجر به یبوست می شود و یبوست نیز فشار مضاعفی به این رگ‌ها وارد می کند. به عقیده ی برخی از متخصصان داشتن برنامه ی غذایی سرشار از مواد غذایی فراوری شده و فقیر از فیبر به تشدید بواسیر کمک می کند. به عقیده ی این متخصصان مشکل بواسیر در کشورهای کمتر توسعه یافته مانند آفریقا که تغذیه ای سرشار از فیبرهای غذایی دارند به ندرت دیده می شود.

 

اگر به هر دلیلی نمی توانید روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید تا روزانه 25 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید می توانید از ملین های گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنید. توصیه می کنیم که روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل کرده و میل کنید

 

متاسفانه مدل توالت های مدرن امروزی نیز باعث افزایش فشار مکرر و تشدید مشکل می شود. برخی از افراد عادت دارند مدت زمان طولانی روی توالت فرنگی نشسته حتی چیزی مطالعه کنند که همین کار باعث افزایش فشار غیرضروری در رگ‌های مقعد می شود. از دیگر عوامل ابتلا به بواسیر می توان به کهولت سن، عوامل وراثتی، استفاده ی زیاد از ملین ها و غیره اشاره کرد. برای خانم‌ها، بارداری نیز معمولا یکی از عوامل ایجاد کننده ی بواسیر می شود؛ به خاطر اینکه جنین به عروق بواسیری یا هموروئیدال فشار وارد می کند.

 

چه باید کرد؟
داشتن تغذیه ی مناسب و سرشار از فیبر و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی نفاخ و یبوست آور و نوشیدن مایعات جزو روش‌های طبیعی و کارساز برای کاهش علائم بیماری بواسیر است.

 

بواسیر: میوه های کوچک را دریابید
توت ها سرشار از فیبر و ترکیبات مغذی دیگر هستند که می توانند به کاهش علائم هموروئید یا همان بواسیر کمک کنند. هر چه رنگ توت تیره تر باشد، شیرین تر بوده و میزان آنتی اکسیدان های آن(فلاوونوئیدها) بیشتر است. این ترکیبات مفید همچنین در مرکبات و پیاز نیز وجود دارند که به تسکین التهاب و تقویت جداره ی رگ‎های خونی کمک زیادی می کنند.

 

فلاونوئیدها همچنین باعث کاهش درد، خونریزی و همچنین خارش موضعی شده و خطر عود بیماری را کاهش می دهد. توت ها و میوه های ریز، سرشار از فیبرهای غذایی هستند که به جلوگیری از ابتلا به یبوست کمک زیادی می کنند. برای بهره مندی از خواص ویژه ی این میوه ها لازم است که هر روز سه چهارم فنجان شاه توت، تمشک، بلوبری، توت فرنگی، گیلاس و میوه های ریز دیگر مصرف شود.

 

بواسیر: آب بنوشید
اگر از این مشکل رنج می برید و یا نمی خواهید به آن مبتلا شوید بهتر است آب بیشتری بنوشید. چون بدون نوشیدن آب کافی فیبرهای مصرف شده کمکی به رفع یبوست و دفع راحت نخواهند کرد. آب همچنین استفاده ی دیگری نیز دارد. ترکیب آب و نمک اپسون باعث تسکین بواسیر می شود. این ماده باعث خارج شدن آب از خون شده و التهاب رگ‌های مقعد را کاهش می دهد. توصیه می کنیم روزانه بین 8 تا 9 لیوان آب میل کنید. نشستن در آب حاوی اپسون نیز برای کاهش علائم بواسیر مفید خواهد بود. بهتر است با پزشک تان مشورت کنید تا توصیه های بیشتری در این خصوص ارائه دهد.


بواسیر: مواد غذای حاوی ویتامین K را دریابید
ویتامین K برای انعقاد خون لازم و ضروری است. مواد غذایی حاوی این ویتامین در صورت بواسیر خونی مفید است. از بین این مواد غذایی می توان به سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج، کلم پیچ، کاهو، مارچوبه و غیره اشاره کرد. توصیه می کنیم خانم‌ها روزانه 90 میکروگرم و آقایان روزانه 120 میکروگرم از این ویتامین را مصرف کنند که به راحتی با مصرف اسفناج، برگ شلغم یا بروکلی و مواد غذایی اشاره شده تامین می شود. توجه داشته باشید که چای سبز نیز یکی از دیگر از منابع ویتامین K است.

 

بواسیر و مکمل های غذایی
ویتامین C : این ویتامین باعث کاهش التهاب شده و به احیای بافت‌های همبند مجاور واریس هموروئید و تقویت عروق کمک می کند. می‌توانید با دوز 1000 میلی گرم شروع کنید و به تدریج این میزان را افزایش دهید و سپس دوباره به مرور این میزان را کم کنید. این شیوه باعث می شود که ابتدا دفع راحت تر صورت گیرد و از اسهال نیز پیشگیری شود. البته توصیه می کنیم که در خصوص دوز و نحوه ی مصرف مکمل ویتامین C با پزشک تان مشورت کنید.

 

منیزیم: منیزیم باعث حفظ آب داخل مدفوع شده و آن را نرم می کند. در واقع این ماده ی معدنی خاصیت ملینی دارد. میزان مصرف این مکمل باید روزانه بین 300 تا 600 میلی گرم باشد.

 

بواسیر: پسلیوم یا اسفرزه، ملینی گیاهی
اگر به هر دلیلی نمی توانید روزانه هفت واحد میوه و سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید تا روزانه 25 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید می توانید از ملین های گیاهی مانند اسفرزه استفاده کنید. توصیه می کنیم که روزانه بین 1 تا 3 قاشق غذاخوری اسفرزه را در آب حل کرده و میل کنید.

۱ ۰ ۰ دیدگاه

5 ماده غذایی که در خوردن آنها زیاده روی می کنیم

در مصرف مواد غذایی زیر اگر کمی زیاده روی کنید مشکلی پیش نمی آید ولی اگر به حد افراط برسد علاوه بر افزایش وزن می تواند موجب آسیب جدی به بدن شود.

شکی نیست که افزایش وزن قطعا نگرانی بزرگی است و مصرف بیش از اندازه غذا می تواند سایز کمر شما را افزایش دهد. مصرف بیش از حد از یک نوع از غذاهای خاص می تواند اثر منفی بر سلامت شما بگذارد. بدن ما برای گوناگونی و تنوع ساخته شده است، میل بیش از حد به یک نوع غذا یا حذف به طور کامل یک گروه از مواد غذایی کاری بسیار اشتباه است.

 

اگر اشتهای زیادی دارید و می خواهید همیشه در حال خوردن باشید در این مقاله ما ۵ ماده غذایی را به شما معرفی میکنیم که بدون نگرانی می توانید در خوردن انها زیاده روی کنید.

 

۱. آب
نوشیدن آب بیش از حدآن امکان پذیر است اما نکته ای که وجود دارد این است که آب می تواند کشنده باشد زیرا مقدار اضافی آن تعادل الکترولیت در بدن ما به هم می زند و آن را رقیق می کند. مصرف حد بالایی از آب از نظر سن، جنس، سطح فعالیت و سلامت برای افراد مختلف متفاوت است. کم شدن آب بدن نیز خطرناک است، بنابراین هماهنگی با بدن خود و نیازهای آن در طول روز بسیار مهم است.

 

۲. آلوئه‌ورا
نوشیدنی های آلوئه‌ورا موجب کشش و سلامتی سریع می شود. بعضی از مزایای آن شامل کمک به کاهش وزن، بهتر شدن هضم و افزایش ایمنی بدن است. آلوئه ورا مکمل محبوب مورد استفاده برای یبوست است، اما می تواند موجب برخی از واکنش های جانبی در کوتاه مدت از قبیل گرفتگی عضلات و حتی دفع کلسیم شود. زیاده روی و مصرف طولانی مدت آلوئه‌ورا توصیه نمی شود؛ چون که با عدم تعادل الکترولیت ها، سوء جذب، فشار کلیه، و از دست دادن بیش از حد پروتئین در ارتباط است.

 

۳. شیر
در واقع همه ی مواد لبنی را شامل می شود. در حالی که ترکیب هایی مثل شیر کم چربی و پنیر در برنامه غذایی خود می تواند سلامت استخوان را ترویج دهد و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم را فراهم می کند، مصرف بیش از حد می تواند مشکل ساز شود. مصرف بیش از حد مواد لبنی در واقع می تواند باعث کم خونی شود زیرا کلسیم جذب آهن را کم می کند.

 

۴. مغزها
تخمه و آجیل سرشار از مواد مغذی متراکم است، اما آنها حاوی مقدار زیادی از کالری نیز هستند. اگر وزن شما زیاد است و به خصوص اگر شما در حال تلاش برای کاهش وزن باشید، شما واقعا باید به نحوه مصرف آجیل خود توجه کنید. اگرچه آجیل منابع بسیار خوبی از چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است، مصرف بیش از حد آن ممکن است به افزایش وزن منجر شود.
یکی از بهترین های این گروه برای شما بادام است که می توانید نگران زیاده روی در خوردن آن نباشید.

 

۵. جو دوسر
به طور کلی فیبر برای سلامت دستگاه گوارش مفید است، باعث کند شدن هضم غذا، کمک به دفع راحت، کاهش کلسترول خون، و حفظ تعادل قند خون می شود. اما مصرف بیش از حد غذاهای فیبر دار می تواند باعث نفخ، یبوست و مشکلات دیگری می شود. به طور کلی توصیه می شود روزانه ۲۵-۳۵ گرم فیبر در مصرف کنید و همراه آن مایعات بنوشید.
توجه داشته باشید منظور ما از زیاده روی ، مصرف مدام به صورت دیوانه وار نیست چون مصرف هر چیزی به صورت افراطی و مداوم مضر است.

 

هنگام خوردن خوراکی های بالا اگر قصد پرخوری داشتید می توانید با خیال راحت از خوردن خود لذت ببرید اما این به معنی اجازه برای افراط همیشگی نخواهد بود.

۱ ۰ ۰ دیدگاه

زیره سیاه و لاغری

زیره سوغاتی کرمان است و در کتب قدیم به آن «کمون» گفته می‌شد. زادگاه اولیه آن کرمان است که نوع سیاه آن در آنجا پرورش پیدا کرده است. بیشتر در سواحل رودخانه‌ها می‌روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد. دارای رنگ‌های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه‌ای و خاکستری است. بذر آن به دو شکل بیضی و دراز است. به طور کلی انواع زیره دارای یک اسانس روغنی فرار است که ترکیبی از چند ماده دارویی و موثر مثل تانن، رزین. صمع، نوعی الکل و کمی ترکیبات نیتروژن است. اروپاییان از آن به عنوان ادویه غذا استفاده می‌کنند. اگر به پنیر اضافه شود باعث افزایش قدرت نگهداری پنیر و خوشبو شدن پنیر می‌شود. یک نوع از زیره نیز به آن اضافه می‌شود که می‌تواند خاصیت لاغری داشته باشد. زیره با برخی از مواد غذایی ترکیب می‌شود و خواص جادویی از خود به جای می‌گذارد.

 خواص زیره
زیره بادشکن و ضد نفخ است. رطوبت را برطرف می‌کند و تقویت‌کننده معده و کبد است. اشتها را تحریک می‌کند و باعث لاغری می‌شود. با تاثیر بر روی عصب معده جلوی سکسکه را می‌گیرد. ورم طحال را از بین می‌برد و اسهال را معالجه می‌کند. از طرفی درمان یبوست نیز هست. شیردهی را افزایش می‌دهد و چون دارای هورمون‌های جنسی است، میل جنسی را افزایش می‌دهد. روی میزان خونریزی و قطع خونریزی دوران قاعدگی تاثیر می‌گذارد. عرق را زیاد می‌کند و بوی بد آن را برطرف می‌کند و خاصیت ضدعفونی کننده و میکروب‌کشی دارد.

 در مصرف زیره زیاده روی نکنید
زیره تاثیر بسزایی روی ترشحات هورمون تیروئید دارد و باعث افزایش میزان ترشحات می‌شود. بنابراین برای افرادی که از بیماری کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند بسیار مفید است. اما افرادی که لاغر هستند و تیروئید دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند، زیرا دچار پرکاری تیروئید می‌شوند. به طور کل زیره به هضم غذا کمک می‌کند و تشنج و لرزش‌ها را از بین می‌برد، اما باید به مقدار مناسب مصرف شود.

 آب زیره هم جادو می‌کند
اگر زیره را در ظرفی خیس کنید و با آب آن صورت خود را بشویید، رنگ صورتتان باز می‌شود. پودر زیره را با آب جوش مخلوط کنید و روی صورت خود بگذارید و نرمی و لطافت را به صورت خود هدیه بدهید. آب جوشانده آن خون بینی را بند می‌آورد، فقط کافی است کمی از آب را داخل سوراخ‌های بینی بریزد و پره‌ها را چند دقیقه نگه دارید و نگذارید بیرون بریزیند. اگر آب جوشیده آن را داخل چشم بچکانید، قرمزی چشم را برطرف می‌کند و مانع خونریزی رگ‌های داخل چشم می‌شود. ضدعفونت و ورم ملتهمه چشم است و از چسبندگی پلک‌ها جلوگیری می‌کند. قرقره کردن آب جوشانده آن در دهان، دندان درد را تسکین می‌دهد.

خاصیت درمانی زیره,گیاه زیره

زیره تاثیر بسزایی روی ترشحات هورمون تیروئید دارد و باعث افزایش میزان ترشحات می‌شود

 
 مخلوط زیره با مواد دیگر
- اگر زیره را در سرکه خیس کنید و سرکه را بنوشید، تنگی نفس و احساس خفگی از بین می‌رود.


- اگر با آرد باقلا پودر و خمیر شود و روی ورم‌ها گذاشته شود، التهاب‌ها ورم‌ها را از بین می‌برد.


- مخلوط زیره با عسل باعث افزایش شهوت و انرژی می‌شود.


- اگر با غذای گوشتی پخته شود، مضرات گوشت را کم می‌کند و غذا را خوشمزه‌تر می‌کند.


- مخلوط کردن آن با برنج و غذاهای دیگر باعث لاغری می‌شود، چون بسیار گرم است، هر نوع ورم و چاقی را از بین می‌برد.

زیره خواص متضادی دارد
زیره خواص متضادی دارد، هم یبوست را درمان می‌کند، هم اسهال را. هم عادت ماهیانه را قطع می‌کند و هم آن را زیاد می‌کند. می‌تواند میل جنسی را کم یا زیاد کند، اما برای اینکه خاصیت دوتایی داشته باشد باید با ماده دیگری ترکیب شود که آن خاصیت را تقویت کند.

 

زیره سیاه و لاغری
خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای لاغری و کاهش وزن از گیاهان داروی استفاده کنند که یکی از این گیاهان دارویی زیره سیاه است.


مصرف زیره سیاه در برخی از افراد ممکن است تا حدودی باعث لاغری شود که برحسب شرایط بدنی افراد، اثردهی این گیاه متفاوت است. اگرچه استفاده از زیره سیاه در برخی از افراد تا حدودی باعث لاغری می‌شود ولی این مساله برای همه عمومیت ندارد و ممکن است در برخی افراد جواب بدهد و برخی دیگر نه. البته این مساله در خصوص دیگر گیاهان اسانس‌دار مثل رازیانه، زیره سبز و... هم صدق می‌کند.


در نهایت این که به افرادی هم که تمایل به مصرف عرق زیره سبز دارند، توصیه می‌شود عرق زیره سبز را از محل‌های معتبری که عرقیات گیاهی با بسته‌بندی‌های مناسب و نام و نشان استاندارد عرضه می‌شود، تهیه کنند و این را بدانید که مصرف عرقیات تاثیری در کاهش اشتها ندارد چون عرقیات گیاهی مخلوط اسانس با آب هستند که اسانس موجود در آن به دلیل اینکه باعث تحریک معده و به دنبال آن ترشح بیشتر آنزیم‌ها می‌شوند، اشتهاآور هستند.

۱ ۰ ۰ دیدگاه


با من همراه شوید تا براتون از رخ داد های روزانه بنویسم

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پیوندها
بایگانی