۹ نکته طلایی در تغذیه و رژیم غذایی گربه +‌ ترکیبات ضروری

۹ نکته طلایی در تغذیه و رژیم غذایی گربه +‌ ترکیبات ضروری

گربه ها به عنوان حیواناتی گوشتخوار نیاز به مصرف گوشت دارند و نباید غذاهایی با کربوهیدرات های غیر قابل هضم مصرف کنند. دادن غذای نامناسب به گربه باعث به خطر افتادن سلامتی اش می شود و در نهایت عمر او را کوتاه می کند. غذا پختن برای گربه ها بعد از مصرف غذاهای آماده مخصوص و بالانس شده می تواند راه خوبی برای رساندن پروتئین موردنیاز به حیوان باشد، سرگرمی خوبی هم برای آدمی که غذا را درست می کند، خواهد بود. برای اینکه حیوان بهترین تغذیه را داشته باشد، فقط کافی است بدانید چه چیز باید در رژیم غذایی گربه تان باشد و چطور می توانید برایش آشپزی کنید.

نکات مهم در رژیم غذایی گربه

۱. باید بدانید که گربه تان به چه مواد غذایی ای نیاز دارد. نیازهای غذایی گربه ها با ما آدم ها فرق های زیادی دارد و باید برای برنامه غذایی آنها ملاحظات خاصی را در نظر بگیرید. گربه ها به یک رژیم غذایی پر چربی و پر پروتئین نیاز دارند. در واقع نیاز گربه ها به پروتئین دو برابر سگ هاست. گربه ها باید حدودا ۸۵ درصد گوشت، چربی، دل و جگر و استخوان در رژیم غذاییشان داشته باشند و سبزیجات و غذاهای گیاهی و مواد سبوس دار تنها ۱۵ درصد در رژیم غذایی گربه مورد نیاز است.

۲. به همه جوانب یک رژیم غذایی سالم توجه نشان دهید. یک رژیم سالم برای گربه ها باید شامل چند چیز باشد. آب تمیز (که همیشه در دسترس باشد)، پروتئین بیشتر گربه ها غذایی را که کمتر از ۲۰ درصد پروتئین داشته باشد نمی خورند)، چربی (گربه ها برای انرژی داشتن، اسیدهای چرب لازم، ویتامین هایی که در چربی حل می شود و به خاطر طعمش به چربی نیاز دارند)، ویتامین آ (گربه ها به میزان زیادی از این ویتامین نیازمندند.

این ویتامین در جگر، تخم مرغ و شیر وجود دارد اما از این مواد غذایی باید با احتیاط استفاده کنید.) ویتامین ب (گربه ها به ویتامین ب نیاز دارند و اگر از کمبودش رنج ببرند، با میل مخمر آبجو می خورند، نشانه های کمبودش هم می تواند از دست دادن اشتها و تب کردن باشد)، ویتامین ای (ویتامین ای برای پایین آوردن چربی اشباع شده رژیم غذایی گربه) و کلسیم (که نقش مهمی در ساخت و سلامت استخوانهای حیوان ایفا می کند).

تائورین هم یک اسید آلی است که باید در رژیم غذایی گربه وجود داشته باشد. معمولا تائورین کافی در غذای آماده گربه ها (چه خشک و چه آبکی) وجود دارد، اما اگر قرار باشد غذای خانگی به گربه تان بدهید ممکن است حیوان دچار کمبود تائورین شود. کمبود تائورین در گربه سانان می تواند باعث دژنراسیون ماکولا شود و به کوری یا ایست قلبی بینجامد. به همین خاطر اضافه کردن تائورین به رژیم غذایی گربه تان از اهمیت زیادی برخوردار است.

۳. به این فکر کنید که چطور و چه وقت می خواهید به گربه تان غذا بدهید. مثلا گربه ها در مراحل مختلف زندگی شان به برنامه های مختلف غذایی نیاز دارند.

بیشتر گربه ها می توانند خودشان میزان غذایشان را تنظیم کنند اما در بعضی موارد شما باید برایشان برنامه ریزی کنید. به بچه گربه ها از ۶ هفتگی تا ۳ ماهگیشان باید سه تا چهار بار در روز غذا داد. وقتی ۶ماهه شدند می توان نوبت غذایی شان را به ۲بار در روز کاهش داد. گربه های بالغ می توانند هر وقت که خواستند غذا بخورند و در کل روز دهانشان بجنبد اما اگر امکانش نبود، درعوض باید تعداد وعده های غذایی شان زیاد باشد.

اگر چند تا گربه با چند برنامه غذایی متفاوت دارید، باید به فکر چاره ای باشید که رژیم های غذایی شان با هم تداخل پیدا نکند.

۴. رژیم غذایی گربه تان را مثل رژیم شخصی خودتان نبینید. گربه ها نمی توانند گیاه خوار شوند. این مسئله موضوع بحث های شدید و پر حرارتی بوده، اما یادتان نرود که اولویت اول تان باید سلامت حیوان باشد.

با اینکه مکمل هایی مثل تائورین وجود دارد که گیاه خوارها به گربه هایشان می دهند و گزینه ها برای رژیم غذایی گیاه خواری زیاد است، رژیم گیاه خواری می تواند موجب کوری و ایست قلبی در گربه ها شود. چنین رژیمی هم برای صاحب حیوان سخت خواهد بود، هم به بیماری و کوتاه شدن عمر گربه می انجامد، خصوصا اگر کربوهیدرات های ناسالمی را وارد برنامه غذایی گربه کند.

۵. یادتان نرود که اگر می خواهید برای گربه تان غذا بپزید باید اول خوب تحقیق کنید و از دامپزشکتان مشورت بخواهید. باید مطمئن باشید غذایی که همه چیزش در خانه آماده شده است، همه مواد غذایی لازم را برای گربه دارد. این روش توصیه نمی شود مگر کاملا بدانید چه چیز برای گربه لازم است و از دامپزشک هم مشورت بخواهید.

۶. حواستان باشد گربه ها خیلی راحت ممکن است به یک روش غذایی عادت کنند. شاید خودتان تا به حال متوجه این موضوع شده باشید. عوض کردن عادت غذایی گربه ها اصلا آسان نیست. تعجب نکنید اگر زحمت تان در آشپزی پس زده شد. به کارتان ادامه دهید و سعی کنید گربه را کنجکاو کنید.

بهتر است غذای قبلی گربه را از دسترس اش بردارید تا تشویق شود غذای تازه را امتحان کند. سعی کنید به مرور غذای خانگی تان را به غذای همیشگی او اضافه کنید. این باعث می شود به بو و ظاهر غذای تازه عادت کند. غذای دست نخورده را همین طور رها نکنید. اگر غذا در عرض یک ساعت خورده نشد، آن را بردارید و ساعت دیگری دوباره امتحانش کنید.

۷. حواستان باشد غذاهای خطرناک یا مسموم کننده به گربه تان ندهید. فراموش نکنید که گربه تان نمی تواند هر چیزی را که شما می خورید، بخورد. سیر، پیاز، پیازچه، انگور، کشمش، شکلات (حتی شکلات سفید)، شکر، خمیر نپخته، ادویه هایی مانند جوز، پودر خمیر مایه و جوش شیرین، از جمله مواد غذایی هستند که نباید به گربه بدهید.

از دیگر چیزهایی که نباید به گربه داد یکی الکل است (الکل روی گربه همان تاثیری را دارد که روی انسان ها، صرفا خیلی سریع تر و یک قاشق از آن می تواند گربه ای ۲/۵ کیلویی را به کما بفرستد)، دیگری غذای سگهاست، (غذای سگ ها چه خشک و چه آبکی، مواد غذایی کاملا متفاوتی نسبت به غذای گربه ها دارد)، همین طور آبنبات و آدامس (که اگر با زایلیتول شیرین شده باشد، می تواند باعث از کار افتادن کبد شود) قهوه و چای و دیگر محصولات کافئین دار مانند نوشابه های انرژی زا و مسکن ها (که در دوز بالا می توانند یک گربه را بکشند و هیچ راه نجاتی هم وجود ندارد) و هر جور دارویی که برای انسان ها باشد (استامینوفن و ایبوپروفن می تواند گربه ها را به کشتن بدهد).

۸. غذاهایی را که برای گربه ها مسموم کننده نیستند اما مصرف زیادشان هم برای آنها خوب نیست محدود کنید. گربه هابه ایک رژیم غذایی متنوع نیاز دارند اما معنایش این نیست که می توانند از همه چیز به میزان زیاد مصرف کنند. مصرف چربی و استخوان را برای حیوان محدود کنید. به گربه نباید استخوان پخته داد و چربی زیاد می تواند باعث التهاب لوزالمعده شود.

تخم مرغ خام را کامل به حیوان ندهید. زرده خام را می تواند هضم کند اما سفیده نه. اگر می خواهید سفیده اش را هم به گربه بدهید تخم مرغ را بپزید. با وجود مشکلات باکتریایی در مورد تخم مرغ بهتر است همیشه آن را پخته به حیوان بدهید.

با اینکه گربه ها نسبت به انسان ها حساسیت کمتری در برابر باکتری سالمونلا دارند (و حتی گربه های بالغی که حامله نیستند در برابرش ایمن اند) اما مشکل اینجاست که می توانند حامل باکتری باشند و آن را به انسانها منتقل کند. گوشت خام را قبل از دادن به گربه نباید فریز کنید، مگر اینکه کاملا از سلامتش مطمئن باشید. اما همیشه بهتر است غذای پخته به حیوان داده شود.

۹. اگر می خواهید همیشه برای گربه تان غذا بپزید خیلی با احتیاط رفتار کنید. مگر مطمئن باشید که همه نکات را رعایت می کنید، آماده کردن همه غذاها در خانه می تواند به بعضی کمبودها منجر شود و به گربه تان آسیب بزند. خیلی از دامپزشک ها آماده کردن غذا در خانه را توصیه نمی کنند، صرفا چون خیلی از گربه دار ها همه نکات غذایی را رعایت نمی کنند و مواد لازم به بدن حیوان شان نمی رسد.

به علاوه خیلی ها نسبت به تمام نیازهای حیوان اطلاعات کافی ندارند یا اتفاقات مختلف باعث تغییر در رسیدگی شان به گربه می شود. در نتیجه استفاده از غذاهای آماده که به صورت تجاری تهیه می شوند و توسط متخصصان تغذیه بالانس شده و جدول مقدار مصرف دارند، از هر جهت برای تغذیه کامل گربه ها مناسبند.

 

خرید غذای گربه

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

با من همراه شوید تا براتون از رخ داد های روزانه بنویسم

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پیوندها
بایگانی